CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot

16 éven aluliak számára nem ajánlott magyar életrajzi dráma, történelmi film, 98 perc, 2018

Értékelés:

79 szavazatból
Szerinted?
1942. Az Egyesült Államok éppen a II. Világháború küszöbén áll, amikor a magyar származású filmrendező, Kertész Mihály (Michael Curtiz) Casablanca című romantikus filmjét forgatja. A háborús propagandát támogatandó az állami vezetés hivatalnokokat rendel a készülő filmek felügyeletére, akik Michael Curtiz-t számos akadály elé állítják. A magyar rendező a politikai beavatkozások ellenére is sikerre akarja vinni filmjét, de a forgatás során magánéleti kihívásokkal is szembetalálja magát. Magyarországon maradt húga fenyegetettségének híre és váratlanul felbukkanó lányával való viszontagságos kapcsolata nem várt fordulatokat hoz a Casablanca számára... A különleges képi világú életrajzi dráma a 42. Montréali Nemzetközi Filmfesztiválon fődíjat nyert.

Magyarországi forgalmazó: Soldivision, JUNO11 Pictures.
Bemutató dátuma: 2019. szeptember 12.

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
napraforgó 2023 ápr. 02. - 17:21:17
Egész meglepődtem, hogy Lengyel Ferenc - kiváló angolsággal játszotta végig Kertész Mihály figuráját.

Sajnos mostanában csak a bunkó Szappanos Tibi szerepében láthatjuk.
7/10
Lámai Dala 2023 febr. 18. - 15:37:38 7/10
Vártam hogy egyszer csak feltűnik a filmben a dögös Kasza Blanka, de ez sajnos nem történt meg.
Szval nekem is csalódás a film.
De viccet félretéve, semmi probléma nincs ezzel a filmel, se a felirattal.
8/10
InteriorLulu 2023 febr. 18. - 14:13:08 8/10
Az égvilágon semmi probléma nincs a magyar feliratozással, könnyen és jól olvasható. Látom itt az első hozzászólásokban, és el is hiszem, hogy akkor, négy éve még problémás lehetett (túl kicsi betűk), ám ezt azóta egész biztosan orvosolták. Minden rendben a feliratozással, kellő nagyságú, az adott mondat/mondatok mindig kellő ideig vannak fent, és mindig jól is olvasható.

A közvetlen alattam hozzászólóra reagálva: a túl sötét nem lehet giccses. Amire ő gondol, az valószínűleg a mesterkéltség, modorosság. A film fekete-fehér, kizárólag épített belső terekben játszódik többségében egy filmforgatás kulisszái között, és a kívánt, a negyvenes évek amerikai filmjeit idéző atmoszféra okán nagy hangsúlyt kapnak a fények, azoknak az alkalmazása - így aztán az esetenkénti (!) gyér megvilágítású jelenetek nyilván a mesterkéltnek is érezhető koncepió részei.
Egyébként szerintem részben pont az atmoszférateremtésben a legjobb a film, másik részben pedig a művészi igényű, helyenként tényleg csodálatos képeiben. Plusz a kamerakezelés, a beállítások...

Egyébként pedig szerintem igen érdekes, bár nem meglepő, ahogyan, amilyen szemérmesen a Curtiz a két korabeli filmsztár (Bogart és Ingrid Bergman) figurájával bánik. A film cselekménye jórészt ugyebár a Casablanca forgatásának kulisszái között zajlik, a Casablanca pedig mondhatni Bogart - és részben Bergman - karaktere körül forog, a Curtizben ehhez képest a két színész igen ritkán kerül szóba, az őket megtestesítők még ritkábban kamera elé, és ilyenkor is csupán sziluettben, hátulról, vagy (főképp) életlenül látszódnak...
Viszont azért nem tartom meglepőnek, mert valóban élt/élő emberek esetében - ellentétben például zenészekkel és politikusokkal - nagy ismertségű filmszínészekről (aka filmsztárokról) egyszerűen nemigen szoktak filmet készíteni. (A jópár kivétel ellenére is: Errol Flynn, James Dean, Grace Kelly, M. Monroe stb, bár mondjuk a két utóbbi pont, hogy csupán részben volt filmsztár, és ez a szempontunkból igen lényeges). Talán mert a filmsztárok életének jó része a munkájuk kapcsán zajlik, márpedig egy filmforgatás - ideértve a szerepre való ilyen-olyan felkészüléseket is - igazából nem egy különösebben érdekes és izgalmas dolog. (Ami pedig mégis az, azt a werkfilmek amúgyis maradéktalanul rögzítik és bárki által megnézhetővé teszik).
De az is benne lehet, hogy - ugyanúgy ellentétben zenészekkel, politikusokkal, egyéb foglalkozású, a médiában akár rendszeresen is felbukkanókkal - az ismertebb filmszínészek és pláne a filmsztárok attól is azok, akik, mert az alakjuk, vonásaik, mimikáik stb mind-mind belénk rögzültek, belénk égtek: külsőre mint a tenyerünket, úgy ismerjük őket. Márpedig akit ennyire ismerünk, annak a "pótlását" egyszerűen nem tudjuk olyan könnyedén - vagy akár semennyire sem - elfogadni. Ott mindig sántítani fog, zavaróan szemet szúró lesz valami, nem fogjuk hitelesnek érezni, fanyalogni fogunk ("pff, ne vicceljünk már, ő tökre nem ilyen!",), ami pedig már önmagában simán tönkrevághatja a filmélményt...
Szóval innen nézve egyáltalán nem csodálkozom, hogy az amúgyis kifejezetten markáns, senki máséval össze nem téveszthető arcú Bogartot nem akarta megmutatni a film. És ha már őt nem, logikus, hogy Bergmant sem, bármennyire is kevésbé markáns jelenség Bogartnál.
nappalitv 2023 febr. 14. - 11:43:59
Hát, itt már giccsesen túl sötét lett a kép.
De ha egyszer végig direkte feliratozzák, mert asngolul forgatták akkor illő lenne a magyarul megszólalókat is feliratozni, így az aki siket, hallássérült és "feliratos" filmet nézne, nem érti az egészet, mert a "forced" feliratot nem voltak képesek legyártani hozzá.
radojudit 2023 febr. 11. - 21:47:35
Ez a feliratozás egy nagy fos. Ettől nézhetetlen a film, pedig nagyon érdekelne, a fene vigye az ilyen baromira művészi elkúrást.
Edmond Dantes 2020 jún. 27. - 17:12:16
Ez a film nem Kertesz Mihaly eletrajzi dramaja, hanem dontoen a Casablanca c. film genezisenek tortenete tortenelmi-haborus osszefuggesbe agyazva. Kertesz Mihaly eletenek par honapja. Amibol kiderul, hogy nem fiatal kora ellenere nagy termeszetu, sokat iszik, dohanyzik es karomkodik. Tovabba elhallgatta itthoni multjat es nagy ivben tojik itthon rekedt es szarmazasuk miatt eletveszelybe kerult es segitseget kero csaladtagjaira. Akiknek -nem spoiler, mert ez a film nem roluk szol- tehat akiknek nagy resze koncentracios taborban vegezte. Kor- es Casablanca-torteneti dokumentumnak erdekes, de nincs benne tobb mint masfel oranyi "anyag".
5/10
IDS 2020 ápr. 22. - 12:27:18 5/10
Esztétikailag a film noir stílusra hajazó, gyönyörűen fényképezett film. Tetszett, ahogy a fényekkel és árnyékokkal játszottak. A vacsorajelenetnél számomra enyhén zavaró volt a körkörös kameramozgás.

Úgy vélem, hogy a film formailag sokhelyütt hatásvadász és mesterkélt elemekkel operál.

A főszereplő nagyon passzív, emiatt kb. fél óra után unalomba fullad a történet. Úgy éreztem, hogy se jellemfejlődésen, se jellemtorzuláson nem ment keresztül, csak úgy sodródott az árral. Ül a művész a cigarettafüst tengerében és a távolba mereng, várja az ihletet. Értem, hogy a jellemre, a karakterre lett építve a történet, nem a cselekményre, de ez így önmagában kevés szerintem.
10/10
syll.make.up 2019 szept. 19. - 11:40:09 10/10
Zsenialis! TOKÉLETES! Mindenkinek meg kell nezni!❤????
7/10
NEF - NéztemEgyFilmet 2019 szept. 12. - 12:20:33 7/10
Videó kritika a filmről, ahol az alkotók is nyilatkoznak.
https://youtu.be/BCyDu6hrwTs
Cinem_art 2019 jún. 16. - 00:04:18
Nekem csalódás volt. Miért az a "jó" magyar film, amiben káromkodnak, szexelnek és dől a dohányfüst? Nem a díszlet volt elnagyolva, hanem a színészi játék. Méghogy Gyabronka hiteles S.Z. Sakall? Na ne!
Aki tényleg egy jó filmet akar látni, az inkább nézze meg az eredeti Casablancát, garantáltan jobban jár. Még ma is zseniális alkotás! Ez felejthető...
Összes hozzászólás