Tom Hankst és Meg Ryant az internet is egymásnak teremtette

Nem A szerelem hálójában a páros legjobb filmje, de így is kellemes szórakozás.

Ha meg Meg Ryan, Tom Hanks, és a 90-es évek Hollywoodja, akkor nyilván mindenkinek A szerelem hullámhosszán jut eszébe, és nem véletlenül. De mit tegyünk, ha épp nem vetíti a tévé ezt a klasszikust? Megnézhetjük helyette A szerelem hálójábant, ami egy kicsit sárgább és klisésebb, de ugyanúgy Meg Ryan és Tom Hanks romantikázik benne Nora Ephron rendezésében.

Ráadásul magyar vonatkozása is van: Ephron és testvére, Delia, a forgatókönyv társszerzője László Miklós Illatszertár című békebeli szerelmi történetét dolgozták fel. Az 1937-es színdarabot már három évvel később, 1940-ben megfilmesítették Saroküzlet címen Margaret Sullavan és James Stewart főszereplésével, de készült belőle musical (A jó kis nyarak, 1949) Judy Garlanddal és Van Johnsonnal, és persze hazai tévéjáték is olyan színészekkel, mint Bodrogi Gyula, Pap Vera, Kern András, Benedek Miklós és Szacsvay László.

Az eredeti sztori szerint egy illatszertárban, illetve az 1940-es filmben egy bőröndkereskedésben dolgozó két fiatal bonyolódik úgy egymásba, hogy erről nem is tudnak, mert bár munka közben állandóan civakodnak egymással, tudtukon kívül a másikkal folytatnak szerelmes levelezést. Ephron verziójában természetesen már nem a posta, hanem a világháló játssza a közvetítő szerepet (1998-ban ez még forradalmian új sztorielemnek számított), és a két főszereplő sem egy boltban dolgozik, sőt nem is huszonévesek - ez volt ugyanis az az időszak, amikor elkezdték a stúdiók célközönségnek tekinteni a harmincas szingliket és az elváltakat.

A Meg Ryan által alakított Kathleen Kelly a világ talán legszebb gyermekkönyv boltjának a tulajdonosa, míg Joe Fox éppen az utca túloldalán nyitja meg könyváruházát, ami nem olyan meghitt, viszont sokkal nagyobb, mint Kathleené. A két magányos üzletvezető és harcias ellenfél éjszakánként NY152 és Shopgirl álnév alatt ismerkedik, és hamarosan egymásra is találnak a hálón. Álnéven egymásnak tanácsokat adnak és még egymásba is szeretnek, valódi kilétük azonban nem maradhat sokáig titkokban.

Forrás: InterCom

 

A filmet a közönség szerette, jól is szerepelt a pénztáraknál, bár a kritikusok nem voltak annyira lelkesek, mint A szerelem hullámhosszán esetében. Volt, aki azt rótta fel az alkotóknak, hogy egy olyan filmben, amely arról is szól, hogy a kisvállalkozásokat hogyan darálják be könyörtelenül a nagy cégek, elég visszás az IBM, a Starbucks vagy az AOL agresszív termékelhelyezése. (Az AOL később egyesült a filmforgalmazó Warner Bros anyavállalatával, a Time Warnerrel, és 2000-ben megalakult az AOL Time Warner.)

A szerelem hálójában élvezeti értékéből ez persze nem von le semmit, amit jól jelez az is, hogy a Port.hu olvasóinak szavazati alapján 9,1 ponton áll a film.