Csak akkor gyilkosság, ha meghal az áldozat - alapvetően ez a Törés című csavaros bírósági dráma lényege, amelyben az ifjú Ryan Goslingnak kell túljárnia a ravasz róka Anthony Hopkins eszén, aki lelőtte a nejét. Mármint a sajátját.
Az amerikai jogrendszer önmagában is elég csavaros, rendhagyó és fifikás, ezért remek filmes alapanyag. (Talán nem véletlen, hogy nem nagyon látunk angol, francia vagy akár magyar bírósági drámákat.) Megannyi lehetőséget ad mind a védőügyvédeknek, mind az ügyészeknek vagy éppen a vádlottaknak, hogy a színpadra álljanak és előadják, mit tudnak, ideális esetben egymásnak feszülve, ahogy azt a Törés (2007) esetében láthatjuk.
Amikor Ted Crawford (Sir Anthony Hopkins), a zseniális tervezőmérnök rájön, hogy a fiatal felesége (Embeth Davidtz) megcsalja, tökéletes gyilkossági tervet eszel ki. A házába berontó rendőrök pisztollyal a kezében találják, és Crawford nem is tagadja, hogy lelőtte a nejét, akiben Nunally detektív (Billy Burke) döbbenten fedezi fel a szeretőjét. Crawfordot letartóztatják, és miután beismerő vallomást tesz, börtönbe zárják. Az eset nem csupán könnyed feladatnak tűnik az ambiciózus Willy Beachum helyettes kerületi ügyész (Ryan Gosling) számára, hanem a belépő az egyik legrangosabb nagy ügyvédi irodába. Ám egyre jobban belebonyolódik az ügybe, és nem veszi észre, hogy Crawford mozgatja a szálakat. A két férfi között életre-halálra szóló küzdelem kezdődik, amire az egyikük egész biztosan rá fog menni.
A Törés olyan, mint egy szimultán sakkjátszma, amit egy nagymester – ez lenne Hopkins hidegvérű gyilkosa – játszik több elszánt, de nála szerényebb képességű ellenféllel, és ahol nem csak a tudás és a koncentráció számít, hanem az elbizakodottság és az arrogancia is. Gregory Hoblit rendező amúgy is a bírósági drámák specialistája, leghíresebb – és legjobb – munkája a Legbelső félelem (1996) volt, de első rendezése, a Roe vs. Wade (1989) is a tárgyalóteremben játszódott, a Hart háborúja (2002) egy hadbírósági tárgyalás története, a Gyilkosság online (2008) pedig az igazságszolgáltatás kifordított, torz verzióját mutatja meg. Hoblit csuklóból rázza ki az öntelt, de valóban minden hájjal megkent milliárdos meccsét a fiatal, ambiciózus ügyésszel, akinek döntenie kell a siker és a hivatása között. Amerikai filmről van szó, így tudjuk, hogyan fog dönteni, de Gosling és Hopkins összecsapása így is lenyűgöző! És mindez jó bepillantást ad az amerikai jogrendszerbe is, mert a készítők voltak annyira felkészültek, hogy mindaz, amit itt látunk, megállja a helyét a való életben is.