A híres-hírhedt izraeli titkosszolgálat, a Moszad profizmusáról és hatékonyságáról ismert, de mi van, ha nem minden ügynökük alkalmas a feladatra? Erről szól Az adósság – ma este a tévében.
Amikor az izraeli titkosszolgálat ügynökei 1960-ban rátaláltak az Argentínában rejtőzködő, ott álnéven élő Adolf Eichmannra, majd egy titkos akció során elrabolták és Jeruzsálembe szállították, hogy ott bűneiért bíróság elé állítsák, az egész világ felfigyelt a Moszadra. A nevük azóta is a céltudatos profizmussal egyenértékű, de mi van akkor, ha, mint minden más titkosszolgálat, ők is hibáznak? Ezt a kérdést járja körül John Madden filmje, a két idősíkon futó Az adósság (2010).
1966-ban három fiatal Moszad-ügynök, Rachel (Jessica Chastain), Stefan (Csókás Márton) és David (Sam Worthington) azt a feladatot kapja, hogy fogják el Kelet-Berlinben a "birkenaui sebészként” ismert háborús bűnöst, Dieter Vogelt (Jesper Christensen) hogy Izraelben hadbíróság elé állíthassák. Sikerül a férfi közelébe férkőzni, majd elrabolni, de az országból való kicsempészéssel gondok adódnak, így hosszabb időt kell együtt tölteniük ravasz és mindenre elszánt foglyukkal összezárva. Bár az akció nem a tervek szerint alakul, a három ügynök így is hősként tér haza. Harminc évvel később Rachel lánya könyvet ír az akcióról, ami kapcsán különös híresztelés kap szárnyra. A semmiből felbukkanó férfi azt állítja, hogy ő az orvos. Rachelnek (az idős verzióban Helen Mirren) vissza kell térnie Kelet-Európába, hogy lerendezze a hátrahagyott "adósságát".
Az egyébként Magyarországon forgatott Az adósság, amelyben a magyar származású Csókás Márton egy (félig) magyar származású ügynököt alakít, az Eichmann-ügyet és Mengele alakját gyúrta egybe, és nem csak két idővonalon játszódik, de két különböző stílust is visz végig. Még a 60-as években játszódó rész klasszikus kémfilm a maga fordulataival és kalandjaival – plusz egy szerelemi háromszöggel, ami ilyenkor szokásos, bár nem elengedhetetlen -, míg a jelenben játszódó rész egy vezekléstörténet. És persze nem csak műfajilag van különbség a két szál között, Helen Mirren és két idősebb társa, Ciarán Hinds és Tom Wilkinson azért más kategóriát képviselnek, mint Jessica Chastainék – különösen szegény Sam Worthington lóg ki a sorból -, de így legalább olyan, mintha két filmet kapnánk egybe csomagolva, egy történet köré felépítve. És ez a történet nagyon is izgalmas.