Összefoglaltuk egy cikkben, hogy hogyan alakult a két legnagyobb kereskedelmi csatorna nézettsége a sajátgyártású produkcióik tükrében.
Tippünk szerint a TV2 fél karját odaadná, ha ki tudna termelni egy-két olyan sorozatot, ami elviszi a hátán a csatornát, és ott tartja a nézőket a kevésbé combos műsorsávokra is. Ezt még nem tudták meglépni, ellentétben az RTL Klubbal, ahol a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest akkor is a nézettségi lista élére repíti a csatornát, ha nem feccölnek túl nagy energiákat mindenféle nagy formátumú showműsorokba. És ami a kereskedelmi korcsoport (18 és 49 év közöttiek) számára a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest, az a teljes lakosság számára (4 évnél idősebbek) a Szulejmán című sorozat, amit viszont csak heti egyszer sugároz az RTL Klub, viszont még a nyári uborkaszezonban is rendre hozta a csatorna elsőségét.
Star Academy, az év egyik legnagyobb buktája
Az év egyik legnagyobb bukása a TV2 tehetségkutatóba oltott realityje, a Star Academy lett, ami a ráköltött több mint egymilliárd forintot egyáltalán nem hálálta meg. Pedig a cél az lett volna a naponta jelentkező műsorral, hogy majd jól beüt a nézőknek, és annyira jó lesz, hogy nem is jut eszükbe az utána következő műsorokról sem átkapcsolni a versenytársakhoz. Jól muzsikált viszont a csatornán a Nagy Duett és a Sztárban sztár, amik a nagyobb kereskedelmi tévék által kitermelt celebekkel jól eladták ezeket a műsorokat, a Sztárban sztár pedig többször is rávert a Barátok köztre a kereskedelmi korcsoportban is.
Az RTL Klub számára jó befektetés volt a Farm, és az X-Faktor is szállítja az első helyeket, de már korántsem azzal a nézőszámmal, ami még pár éve jellemző volt a zenés tehetségkutatóra, valószínűleg kezd kifáradni a formátum, meg kell gondolni, hogy jövőre is el akarják-e még sütni a fiatalított változatot.
Új műsorok tavasszal
Az RTL Klub a tavaszi szezonban, márciusban indította útjára a Gyertek át szombat este! című hibrid szórakoztató műsorát, ami egy kicsit gyengén nyitott: 17,1 százalékos közönségarány a kereskedelmi célcsoportban a csatorna főműsoridős átlagát (35,5 százalék) tekintve nem egy jó kezdet. Ugyanitt debütált a Farm című reality show, ami a városi életet megszokott szereplők számára akár túlélőshow-ként is kategorizálható lett volna. A műsor napi rendszerességgel jelentkezett, és egészen jól nyitott, az első héten megnyerte a nézettségi versenyt, a közönségarány is magas, 29,7 százalékos volt, ami 426 173 nézőt jelentett. A keddi adásnak még magasabb lett a közönségaránya, és a második legnézettebb műsor lett a héten, vagyis a nézők nem pártoltak el az első adás után, sőt.
A Szulejmán, ami az RTL Klub nézőit boldogítja szerda esténként, valami megmagyarázhatatlan okból rendre hozza a számokat a csatornának, és az Éjjel-nappal Budapestet valamint a Barátok köztet sem unták még meg a nézők.
Áprilisban indította el a TV2 két sajátgyártású műsorát is, a Nagy Duettet és a Kismenőket. Az előbbi énekes showműsor vasárnap főműsoridőben került adásba, és az első adás rögtön meg is nyerte a heti nézettségi versenyt a kereskedelmi korcsoportban. 26,4 százalékos közönségarányt és 471 830 nézőt hozott a csatornának, ezzel letaszítva az örök első helyezettet, a Barátok köztöt – legalábbis, ami a 14. heti nézettségi adatokat illeti.
Gyerekek és celebek
A Kismenők, amit a szombati főműsoridős sávban indított útjára a TV2, az összesített listán a negyedik helyen végzett. A Nagy Duett az első adás után sem fulladt ki, viszont a Kismenők már nem produkált olyan jó számokat, mint a legelső adás, és ez így is maradt a széria kifutásáig. A Nagy Duett adásai szépen hozták a csatornának az első helyeket a kereskedelmi célcsoportban, a lista további helyein azonban sorra RTL Klubos műsorok sorakoztak. A TV2-nek valószínűleg ez lehet a nagy fájdalma, hogy nem tud kitermelni egy olyan napi, sajátgyártású sorozatot, ami egész évre meghatározó műsorrá nőné ki magát, ehelyett egy-egy showműsorra teszik fel a csatorna egész nézettségét. Ezt az RTL Klub a Barátok közttel és az Éjjel-nappal Budapesttel elérte, és a sajátgyártású műsorok „csak hab a tortán”, a nézettséget az említett műsorok, és a főműsoridőben sugárzott krimik hozzák.
Foci EB - amiért hálás lehet a közszolgálati csatorna
A közszolgálati csatornának nyáron volt egy jó hónapja, ekkor a magyar labdarúgó válogatott hozta a számokat. Az Európa-bajnokságon a vártnál jobb szereplést nyújtó magyar csapat meccsei olyan közönségarányokat hoztak a magyar tévének, amilyeneket már nagyon rég nem láttunk:
- Ausztria – Magyarország: 1,620 millió (43% közönségarány), 18-49: 676e (55,7% közönségarány)
- Izland – Magyarország: 1,836 millió (51,7% közönségarány), 18-49: 728e (62,3% közönségarány)
- Magyarország – Portugália: 2,102 millió (54,1% közönségarány), 18-49: 933e (66,4% közönségarány)
- Magyarország – Belgium: 2,339 millió (56,8% közönségarány), 18-49: 1,044 millió (60% közönségarány)
Persze a foci Eb után gyorsan visszaállt a szokásos nézettség, illetve nem-nézettség. Évi több mint 70 milliárdból ez talán egy kicsit luxus, de hát kik vagyunk mi, hogy megmondjuk, ki, mire költi a mi pénzünket?!
Augusztus végén, vagyis az őszi szezon legeslegelején kezdődött a TV2 nagy durranásnak tervezett, végül inkább csak egy kis pukkanást hallatott műsora, a Star Academy. Az augusztus végi, szombati „beköltözőshow” mérsékelt sikere már előre vetítette a későbbi csekély eredményeket.
Star Academy, a TV2 csalódása
A nézettséget tekintve a kereskedelmileg fontos 18 és 49 év közöttiek körében végzett felmérés szerint a heti toplistán (ahol minden sorozat a legnézettebb adásával szerepel), a már évek óta az élvonalban lévő Barátok közt adás végzett az első helyen 21,4 százalékos közönségaránnyal, a TV2 műsora csupán a nyolcadik lett 15,1 közönségaránnyal. Az adott héten ez lett a TV2 legnézettebb műsora, viszont a 35. heti nézettségi adatok között az első húsz helyen már híre-hamva sem volt a Star Academy műsorának, pedig akkor még minden nap jelentkezett a tehetségkutató, de a szombati nagyobb, élőshow sem érte el a nézők ingerküszöbét.
Az idő múlásával a hétköznapi adások egyre lejjebb kerültek, viszont a szombati show valamelyes erősödni tudott. Ez igazán nagy buktát jelentett a TV2-nek, hiszen - az Index információi szerint – több mint egymilliárd forintot fordítottak a műsorra.
Sztárban sztár, a TV2 vigasza
Hogy egy kicsit javítsanak a helyzeten, a csatorna csatába küldte a Sztárban sztárt. A műsor szeptember 11-én tért vissza a képernyőre, valószínűleg már alig várták, hogy újra elsüthessék a formátumot, mivel az előző széria volt az ékes bizonyíték, hogy ez a műsor lesz ősszel is a TV2 aranytojást tojó tyúkja. A nézők olyannyira megszerették ezt a „híres emberek beöltöznek még híresebb embereknek-produkciót” tavaly ősszel, hogy idén is rögtön a nézettségi lista élére tört. Kevesebb nézője volt az első adásnak, mint tavaly, de a következő hetekben rendre learatta a babérokat a teljes lakosság körében, sőt a kereskedelmi célcsoportban is megszerezte az elsőséget, ráadásul a hét legjobb közönségarányával (28,2).
Aztán bejött a képbe az RTL Klubon az X-Faktor is, és amit az utóbbi években megszokhattunk, nevezetesen, hogy a műsor rögtön az élre ugrik, az most nem jött be. A Szárban sztár megelőzte a heti összesítésben. Bár a nézőszáma elmaradt a TV2-es műsorétól, magasabb közönségarányt (31 százalék) ért el, mint a Sztárban sztár (27,8). Az X-Faktor fináléja 28,1 százalékos közönségaránnyal búcsúzott a kereskedelmi célcsoport körében. Az évad egyik legjobb élő show-s nézettségét produkálta, ezen az estén az RTL Klub és a TV2 között főműsoridőben 16,1 százalékpontos különbség volt.
Alighogy véget ért a TV2-n a Sztárban sztár, rögtön átköltöztették a Super TV2-re Sztárban sztár +1 kicsi címmel, hogy az általuk az Ének iskolája műsorban kitermelt gyerekcelebeket is szerepeltessék. Itt mindenki jól jár: a csatorna tovább folytathatja a kaszálást a műsorral, és talán még egy picit cukibb is lesz a gyerekszereplők által.
Egyelőre bejött, elég szép nézettségeket ér el, ahhoz képest is, hogy a TV2 „mostohatestvérén”, a Super TV2-n sugározzák. Az RTL Klub is próbálkozott ősszel a gyerek=cuki=magas nézettség recepttel a Kicsi óriások című műsorral, de közönségaránya elég gyenge lett, szinte minden esetben elmaradt a csatorna átlagától.
Ebben az évben a TV2 18 és 49 év közöttiek körében mért átlagos közönségaránya főműsoridőben 9,85 százalékos lett, míg az RTL Klubé 18,5 százalék.
És most nézzük mindezt számokban, íme 2016 legmagasabb nézőszámot elért műsorai a 18 és 49 év közöttiek körében:
- Labdarúgó eb mérkőzés M4 SPORT 2016.06.26 1.297.787 néző 69,1 % SHR
- Labdarúgó eb mérkőzés M4 SPORT 2016.06.18 847.851 néző 68,0 % SHR
- Labdarúgó eb mérkőzés M4 SPORT 2016.07.10 843.067 néző 55,4 % SHR
- Labdarúgó eb mérkőzés M4 SPORT 2016.07.02 594.373 néző 43,0 % SHR
- X-faktor RTL Klub 2016.10.15 559.854 néző 32,6 % SHR
- X-faktor RTL Klub 2016.10.22 554.007 néző 32,4 % SHR
- X-faktor RTL Klub 2016.10.08 540.125 néző 33,5 % SHR
- X-faktor RTL Klub 2016.11.05 525.783 néző 34,3 % SHR
- A nagy duett TV2 2016.04.24 512.403 néző 27,8 % SHR
- A nagy duett TV2 2016.06.05 511.717 néző 32,5 % SHR
A comment:com-on megjelent a Google 2016-os összesítése arról, hogy melyik tévéműsorokra kerestek rá a legtöbben, íme a lista:
- X-Faktor (RTL Klub)
- Való Világ 8 (RTL Klub)
- Star Academy (TV2)
- Ádám keresi Évát (Viasat3)
- Nagy Duett (TV2)
- Nyerő Páros (RTL Klub)
- Farm (RTL Klub)
- A Dal 2016 (MTVA)
- Édes Élet (TV2)
- Sztárban Sztár (TV2)