Nemcsak Bujtor István Ötvös Csöpi-filmjeit ihlette meg a nagydarab nápolyi nyomozó, de Kovács Kati is énekelt róla.
1. Piedone nem más, mint az olasz krimi nyomozóinak paródiája
Az 1973-as Piedone atyja, Steno, azaz Stefano Vanzina szándékosan döntött úgy a '70-es évek elején, hogy a poliziottesco filmek, azaz az akkoriban kifejezetten népszerű, kőkemény olasz krimik könnyed paródiáját a korszak egyik ikonikus sztárjával, az ekkor már a westernekről az akcióvígjátékokra átnyergelő Bud Spencer főszereplésével készíti el. Így született meg Rizzo felügyelő, alias Piedone halhatatlan figurája, aki a nápolyi kikötői rendőrség termetes tagjaként sajátos módszerekkel, fegyverek helyett az öklével küzd a bűn ellen. Izgalmas nyomozásai során ráadásul nemcsak az olasz kikötőváros alvilágát veri laposra, de a folytatásokban eljut Hongkongba, Afrikába és Egyiptomba is.
2. Feliratos verziója és kétféle szinkronja is létezik a filmnek
Olaszországban 1973 őszén vetítették az első Piedone-filmet a mozik, és viszonylag hamar, 1975 nyarán már nálunk is bemutatták – ekkor azonban még feliratosan. A klasszikus Bujtor-szinkront a Magyar Televízió készítette el, és ezzel is ment le még jó párszor a tévében az 1979-es „karácsonyi premier” után. 1999-ben készült egy második szinkron is, de ezt a verziót nem igazán szeretik a hazai Bud Spencer-rajongók, mivel itt Bujtor István helyett Kránitz Lajos volt Piedone magyar hangja.
3. Kovács Katit is megihlette a Piedone-filmek népszerűsége
Régi közhely, hogy Bujtor István Piedone mintájára alkotta meg a legendás balatoni nyomozó, Ötvös Csöpi karakterét. Arra viszont valószínűleg már jóval kevesebben emlékeznek, hogy Kovács Katit is megihlette a nápolyi zsaru alakja:
a Piedone című dal az 1984-es Szerelmes levél indigóval albumon szerepelt.
Igaz, a szöveg a Piedone-filmek helyett inkább olyan Bud Spencer-klasszikusokra hivatkozik, mint Az angyalok is esznek babot, Akit Buldózernek hívtak és a Különben dühbe jövünk. Utóbbi film kultikus slágerét, vagyis Guido De Angelis és Maurizio De Angelis Dune Buggy című számának zenei alapját egyébként egy az egyben átvették Kovács Katiék ehhez a dalhoz, de hogy teljes legyen a bábeli zűrzavar, Dévényi Tibor Három kívánságában úgy adta elő az énekesnő playbackről a dalt, hogy közben mégiscsak a Pideone-filmek jeleneteit vágták be a nézőknek, és nem a Különben dühbe jövünket.
4. A magyar trafikosok is szép hasznot húztak a Piedone-filmekből
Nemcsak Bujtor István és Kovács Kati lovagolták meg a Vasfüggöny mögé beengedett Piedone felügyelő népszerűségét, de a MOKÉP, azaz a Moziüzemi Vállalat is rendre Bud Spencer portréjával ellátott kártyanaptárakkal promózta az épp aktuális sikerfilmeket (az alábbi képen a Piedone Egyiptomban egyik jelenete látható egy '82-es naptáron). Ezek még úgy-ahogy legális reklámtermékek voltak, a Kádár-korszak élelmes kisiparosai viszont már totálisan ellenőrizetlen körülmények között készítették és árulták az úgynevezett „trafikos kártyákat”, amelyek többnyire külföldi színes magazinokból jól-rosszul kiollózott és silány minőségben sokszorosított jelenetfotók voltak, viszont így is kincset értek az iskolai csereberékben.
5. Sosem készült el a Piedone Brazíliában című folytatás
Az 1980-ban elkészült Piedone Egyiptomban bevételeivel elégedetlen producerek végül nem kértek az ötödik Piedone-filmből, ami Brazíliában játszódott volna, Bud Spencer viszont nagyon is látott fantáziát egy „riói akcióvígjátékban”. Így aztán ismét összeállt Terence Hill-lel, és leforgatták az 1984-es Nincs kettő négy nélkült, ami a mai napig a páros egyik legnépszerűbb filmje.
6. Az olaszok tévésorozatban vitték tovább Piedone örökségét
Idén ősszel bombaként robbant a hír, miszerint Olaszországban Piedone - Egy zsaru Nápolyban (Piedone - Uno sbirro a Napoli) címmel egy új tévésorozat formájában folytatják a Piedone-filmeket. Ebben természetesen Bud Spencer helyett már Salvatore Esposito (aki a Gomorra című sorozatból lehet ismerős) osztja a pofonokat a testes Vincenzo Palmieri nyomozó szerepében, aki „Rizzo felügyelő tanítványa”, és nemcsak alkatilag, de temperamentumában is a néhai elődjét idézi.
A sorozatverzióban Bud Spencer helyett Salvatore Esposito osztja a pofonokat, de szerencsére nem Piedoneként, hanem mint „Rizzo felügyelő tanítványa”.
Tovább
7. Mit írt a Piedone, a zsaruról anno a Filmvilág?
Hankiss Elemér(!) a Filmvilág 1979/10-es számában egy igen érdekes cikkben hasonlította össze Piedone, Derrick, Kojak, Columbo, James Bond és a korszak többi legendás bűnüldözőjének nyomozati módszereit. Az apropót ehhez az adta, hogy ekkor mutatták be nálunk Bo Widerberg Gyilkos a tetőn című krimijét. A neves szociológus, filozófus, irodalomtörténész és tévéelnök egyebek között ezt írta Rizzo felügyelőről és kollégáiról:
Mit csinálna például James Bond a svéd film háztetőről lövöldöző gyilkosával? Lehet, hogy ő is helikopterből ugrana rá, de azután nem őt, hanem a tébolyult lövöldözőt kellene kórházba szállítani. Piedone ért az egyszerű emberek nyelvén, lehozná az ámokfutót szép szóval. Kojak körülbelül úgy törne rá, rajtaütésszerűen, mint a film fiatal rendőrfelügyelője. S mit csinálna Maigret a Polanski-film Kaliforniájában? Nem találná a helyét, nem találná meg a megfelelő kiskocsmákat, rossz lányokat és zöldségkereskedőket, akikkel elbeszélgetve kibogozná az ügyet szép csendben.