Tabukérdésekről (is) kiskamaszoknak – igenis vannak nagyon jó színházi előadások ennek a korosztálynak

Sokszor bizonytalanok a szülők, hova vigyék a 10-13 éves gyereküket. Íme egy kis segítség.

Egyértelmű, hogy a kiskamaszoknak a legnehezebb színházi előadást találni, mert úgy érzik, a mesékből kinőttek, a komolyabb dráma meg még nem hozza lázba őket. Javaslunk pár budapesti vagy Budapest-környéki előadást. Köztük jó pár olyan produkciót, amely tabunak számító kérdéseket dolgoz fel.

Kolibri Színház

Sajnos veszélyben az egyik legértékesebb gyerek- és ifjúsági színház. Harmincan felmondtak ugyanis a Kolibriben, így a művészeti munkatársak jelentős része távozik, mert nem akar együtt dolgozni az új igazgatóval. Állítólag az évad végén még többen felállhatnak. Zalán Jánost ugyanis a társulat tiltakozása ellenére nevezték ki, ráadásul hatósági vizsgálat folyik korábbi munkahelye, a Pesti Magyar Színház ügyében, az ő igazgatása alatti időszakkal kapcsolatban.

A kolibris művészek április 30-ával mondtak fel, tehát, aki teheti, még gyorsan nézze meg az előadásokat a következő bő hónapban.

Forrás: Kolibri/Horváth Judit


13 éves kortól ajánlja a színház a Kék órák című előadást. Eva Rottmann műve abban segíti a szülőket, amit gyakran nem mernek, nem tudnak, nem akarnak megtenni, halogatják vagy az iskolára bízzák: a tinik szexuális felvilágosítása. Ez a produkció az érzelmekről, a vágyakról, a szerelemről és a szexről beszél, valamint az erről való kommunikációról. Kiss Márton rendezése mellé, ha osztály nézi, drámapedagógia feldolgozó foglalkozást is lehet kérni.

A Szülőjavítót – amely 11-13 éves gyerekeknek készült – a Revizor-online kritikusa, Puskás Panni az év egyik legtartalmasabb és leghatásosabb ifjúsági előadásának tartotta tavaly májusban. 

Az úgynevezett résztvevő színházi előadás, a KÁVA Kulturális Műhely és a Kolibri közös produkciója a félig árván maradt, 14 éves Benedekről, akinek az apja – munka miatt – sok időt tölt külföldön, és ő egyedül marad otthon.

A produkció olyan témákat dolgoz fel, mint a szabadság és annak határai, a megszabadulás, az elengedés, a szabadság okozta magány, valamint, hogyan kell jól szeretni.

12 éves kortól érdemes nézni a Sam, avagy felkészülés a családi életre című előadást a Kolibri Pincében, amely Maria Wojtyszko darabjából készült. A produkció megpróbál segíteni a kiskamaszoknak a szülők válásának feldolgozásában. És abban is megerősíti őket, ilyen esetekben nem miattuk szakad szét a család, valamint a szülők kudarcából nem következik az, hogy rájuk majd ugyanez vár, ha felnőnek.

Budapest Bábszínház


A Bábszínház szintén remek ifjúsági színházi előadásokat hoz létre, akárcsak a Kolibri, minőségi produkciói a legkisebbektől a legnagyobbaknak készülnek.

 

 

Tasnádi István a Helló, Héraklész!-t kimondottan a bábszínház társulatának írta. Ma akár szuperhősnek is hívhatjuk a főszereplőt. Az előadás a mai gyerekek nyelvén beszél bátorságról, hősiességről, kiválasztottságról, elbizakodottságról, testvérféltékenységről és testvéri szeretetről. Az előadást Tengely Gábor rendezte.

Aki beleszeret a történetbe, a Pagony Kiadótól megveheti könyvformában is, Felvidéki Miklós rajzaival ezt a mitológiát – újratöltve.

 

Blasek Gyöngyi betegsége miatt őszig nem látható az Ország Lili Stúdióban a Gengszter nagyi (a történetet David Walliams írta, a bábszínházi adaptációt Gimesi Dóra készítette), amely olyan társadalmi-emberi kérdéseket jár körül, mint a kitaszítottság, a kívülállás, a különbözőség elfogadása vagy elutasítása. A Gengszter nagyi főszereplői: egy unalmasnak tűnő, a családja által elhanyagolt idős nő és 11 éves, önbizalomhiányos unokája, Ben, a történet meg kettejük különös barátságáról szól.

Reméljük, hamarosan meggyógyul Blasek Györgyi, és a társulat ősztől újra játssza majd az előadást.

A 4-6. osztályosokra MOZGATÓ vár az előadás után, ami egy játék, és arra keresi a választ, mit kapott Ben a nagyitól, és kapcsolatuk miként befolyásolja az unoka életét.

Magyar Színház

Családi színházként működik a Hevesi Sándor téri teátrum, ahol több előadás is készült ennek a korosztálynak, főként musicalek. Van köztük olyan, amelyet már a legtöbb vidéki és egy-egy pesti színház is műsorára tűzött, valamint olyan, amely kimondottan a Magyar Színháznak készült.

 

Forrás: Magyar Színház

 

A Valahol Európábant a híres Radványi Géza-filmben láthatták már a gyerekek a tévében. (Arra mindenki emlékszik, mikor az akkor 13 éves Harkányi Endre azt kiabálja: Könyörgöm, akasszuk fel!) A musicalváltozatot (a szerzők: Dés László – Nemes István – Böhm György – Korcsmáros György – Horváth Péter) most a Magyar Színház játssza a háborúban felnövő árva gyerekek és egy romos kastélyban menedéket talált idős zenész, Simon Péter közös életéről. Az előadást Nagy Viktor rendezte, a zenészt váltva játssza Reviczky Gábor, Rancsó Dezső és Harsányi Attila.

12 éves kortól ajánlott A kincses sziget című musical, Dennis Martin írta és a híres skót író, Robert Louis Stevenson életén és kalandregényén keresztül kormányoz végig minket Halasi Dániel rendezésében.

Szintén 12 éves kortól javasolják a legújabb musicalt, a Koldus és királyfit, amelyet Tolcsvay László és Müller Péter Sziámi írt, Nagy Viktor rendezett.

A Magyar Színházban volt az ősbemutatója tavaly decemberben.

Mark Twain jól ismert ifjúsági regényéből készült a zenés darab, amely a szegény sorsú Tom Canty és a trón várományosa, Edward kalandjairól mesél. A két rettentően hasonlító fiú ruhát cserél, és megtapasztalhatják a másik életét is.

 

Pesti Színház

Forrás: Pesti Színház

 

A Pál utcai fiúk, a Pinokkió és A padlás sokféle korosztálynak lehet nagy élmény, de most a Víg Váci utcai játszóhelyéről, a Pesti Színházból a Toldit ajánljuk – 12 éves kor felett javasolják az alkotók. Toldi történetét Csőre Gábor előadásában láthatjuk, amelyet élőzene és különleges vizuális effektek varázsolnak maivá. És hogy sokan gondolják, ezt valóban érdemes látni, azt jól bizonyítja, 11 éve műsoron van. A zenészek: Barabás Béla és Galántai Zsolt.

Az előadáshoz oktatási segédanyag is készült, innen letölthető.

Szkéné Színház

 

 


Ha már Toldi, íme egy másik előadás belőle, amely a Forte Társulat és az Ódry Színpad koprodukciója, a 2014-ben végzett fizikai színházi rendező-koreográfus osztály előadása. (Osztályvezető tanárok: Lukáts Andor és Horváth Csaba). A produkció két évvel előbb készült, mint Csőre Gáboré, ami annyit jelent: ezt is szeretik a nézők. Nemcsak a teljes Arany-mű hangzik el, hanem rendkívül fontos szerepet kapott benne a mozgás és a zene.

És ami extrakülönlegesség, a mai magyar dzsessz kiemelkedő alakja, a Kossuth-díjas Dresch Mihály zenéje kíséri az előadást.

 

Budaörsi Latinovits Színház

 

Tény, hogy nem Budapest belvárosában van ez a színház, de könnyen elérhető tömegközlekedéssel is, csak rá kell szánni az időt, mert érdemes. Igazán remek előadásokat láthatunk ott, a személyes kedvencem a h.ml.t, amely igen, egy Hamlet-produkció, Alföldi Róbert rendezte, és kiváló benne Frölich Kristóf (Hamlet), Takács Katalin (Polonius), Pelsőczy Réka (Gertrud) és Mertz Tibor (Claudius) is. Mivel a színház a 16 éven felülieknek ajánlja ezt, erre még egy pár évet várniuk kell a kiskamaszoknak.

 

 

A Városi Ifjúsági Klubban játssza egyébként a Latinovits Színház a színházi nevelési programjába tartozó előadásokat, amelyekhez drámapedagógiai foglalkozások is tartoznak. Ezek szintén olyan problémákról szólnak, amelyek valóban foglalkoztatják ezt a korosztályt.

10 éves kortól várják a fiatalokat Wéber Anikó sikeres regénye alapján készült Az osztály vesztese című produkcióra, amelyet Kolozsi Angéla alkalmazott színpadra, és ő a rendezője is. A darab tíz ötödikest mutat be, egy osztályt, amely elkészíti Kukoricza Jancsi Facebook-profilját. De egy éjjel valaki egy megkötözött, álarcos figurát posztol az oldalon, Az osztály vesztese felirattal, és nem tudni, ki készítette, de azt sem, hogy kiről szól.

A bullying nem ritka az iskolákban, és többféle előadás is szól erről, akár az áldozat, akár az elkövető szemszögéből.

 

 

12 éves kortól felfelé várják a közönséget a Medea gyermekei című előadásra, amelynek szövegét Suzanne Osten és Per Lysander koncepciója alapján Németh Nikolett írt. Gyerekek szemszögéből, konkrétan egy gyerekszobából látjuk egy válás történetét, a család felbomlását, a szülők tehetetlenségét, a gyerekek kiszolgáltatottságát és egy jó szándékú nagynéni terelgetését, segítségét. A rendező: Berzsenyi Bellaagh Ádám.

 

 

Még egy előadás a 12 évesnél idősebb fiataloknak: A kutya különös esete az éjszakában, Mark Haddon és Simon Stephens darabja, Csábi Anna rendezése egy srácról, Christopherről, aki feltehetően autizmus spektrumzavarral él. Mivel ő meséli el a történetet, az ő szemszögéből ismerjük meg, milyen az átlagostól eltérőnek, kívülállónak lenni. A 15 éves matekzseni fiú küldetése, hogy kinyomozza, ki ölte meg brutálisan a szomszéd kutyáját. Ez azért különleges, mert a fiú egyedül még nem járt sehol, csak az utcájukban.

 

Örkény Színház/ ÖrkényKÖZtér

Forrás: ÖrkényKÖZtér

 

10-14 éves diákoknak, családi és osztályközösségeknek szól a Klara és a nap, amelyet Kazuo Ishiguro azonos című regénye alapján írt Neudold Júlia.

A 2083-ban játszódó történet olyan világba vezet minket, ahol humanoid robotok szolgálják ki az emberek érzelmi igényeit, a gyerekek távoktatásban vesznek részt, és kapnak egy kütyüt, hogy ne legyenek magányosak. Továbbá genetikai beavatkozásokat hajtanak végre a fiatalokon, akik így intelligensebbek lesznek, jobban teljesítenek az iskolában – írta az előadásról szintén Puskás Panni a Revizoron, aki igazán felkavarónak tartja a produkciót, amelyben az embereket bábokkal, míg a robotokat élő szereplőkkel játsszák.

A rendezés és a látvány Fodor Orsolya, valamint Neudold Júlia munkája, dramaturgia, színházi nevelés: Hajós Zsuzsa.

Stúdió K Színház

Forrás: Stúdió "K" Színház

 

Odüsszeusz bolyongásai – bábos kalandjáték iskolásoknak, Németh Ilona remek bábjaival és rendezésében. Homérosz eposza nyomán Tóth Réka Ágnes írta a színdarabot a fiataloknak is érthető nyelven, ráadásul az előadás után Karsai György tart beavató színházat, amely mindig nagy élmény. Odüsszeusz útja áll a mese középpontjában, ha nem is az összes kaland, de több mint a fele.

„A darab nyelve friss és humoros, de szerencsésen nélkülözi a gyorsan avuló mai szlenget. (A maximum, ameddig elmegy, hogy a hétfejű kutyának ábrázolt Szkülla mellett elhajózva Odüsszeusz emberei nem akarnak „kutyatápok” lenni.)”

írta az előadásról Turbuly Lilla a KútszéliStílus.hu-oldalon.