Merész vállalás A Nagy Fehér Főnök: az RTL+ új sorozata könnyedén akar arról a zsigeri szintű előítéletességről beszélni, amely ott lapul az ország lakóinak nagy részében, de Lengyel Tamásban nagyszerű főhősre találtak.
Az RTL a saját streamingszolgáltatás, az RTL+ indításával egyrészt nyilván reagál a modern idők kihívásaira – a Netflix, az HBO MAX, a Disney+ már a spájzban vannak, és viszik magukkal a nézőket -, másrészt lehetőséget kapott arra, hogy szintet lépjen a tartalomgyártásban.
A streaming más platform, más közönséggel,
ahol sokkal több mindent lehet, de magasabbak az elvárások is. A váltás zászlóshajója nyilván a Zámbó Jimmy életéről szóló, eddig valóban pazar A Király, és csak ezután jön a kevesebb nyilvánosságot kapó A Nagy Fehér Főnök – bár igazából egyik sorozatot sem promózták agyon -, ami egyrészt tényleg nagyon merészen nyit, de esélyes, hogy mégsem lesz igazán formabontó.
Nándi (Lengyel Tamás) egy kisvárosi autóalkatrész-boltban dolgozik a sorozat kezdetén, ahonnan kapásból ki is rúgatja magát. Merthogy nem fekszik neki a munka – a munkaidő lejárta után fél perccel már semmit sem hajlandó tenni -, visszapofázik a főnökének, akit aztán szépen le is zsidóz, és
egy lendülettel rasszista és szexista
megjegyzéseket tesz a csinos roma takarítónőre (Farkas Franciska). Hogy Nándinak mire nagy az arca, az rejtély: a maradék pénzét elkártyázta pár rosszarcú cigány sráccal, akiknek most már tartozik is, a számlákat sem fizeti, a tartásdíjat se nagyon, ha pedig átjön hozzá a kamasz fia, nem igazán foglalkozik vele. A napjai nagy részét a helyi kocsmában tölti, ahol kicsit cigányozhat a tulajjal (Ötvös András), és itt találják meg a Pestről érkező tévések is.
Akik elhívják az Anikó Show-ba – ez amolyan meta poén, hogy egy RTL-es sorozatban egy RTL-es műsor szerepel -, hogy valaki találkozna vele. Az élő műsorban derül ki, hogy az illető rég látott öccse, Ottó, illetve – most, hogy átesett a nemváltó műtéten – a húga, Brigitta (Rujder Vivien). A találkozásnak nagyon csúnya vége lesz, olyan csúnya, amit a „rendes” RTL-ben le sem mernének adni. Hősünkből aztán rendesen kibújik a homófób állat, mert ő tényleg
mindenkit gyűlöl, akit ebben az országban gyűlölni „illik”,
de úgy kajakból. És ez tényleg erős, mert ezt így nem szokták megmutatni, ezt finomabban érzékeltetik, sokszor elviccelve a dolgot, lásd Mucsi Zoltán előítéletes szomszédját a Coming outból (2013). Itt nem fognak vissza semmit, ami nyilván a streamingfelület szabadságának is köszönhető. Lengyel Tamásból pedig elemi erővel tör ki a sistergő, nyers düh, ami extra töltetet ad ennek a résznek. A nagy kérdés az, hogy a folytatás hozza-e ugyanezt a színvonalat, ugyanezt a feszültséget és energiát, vagy innentől inkább érzékenyítünk?
Brigitta még az első részben hazaköltözik a kisvárosba, ahol „bezárt a gyár”, és azóta minden megy lefelé, a beharangozóból pedig az derül ki, hogy a két testvér lassan közeledni fog egymáshoz, Nándi a személyes kapcsolaton keresztül a saját bőrén is kezdi megérezni, milyen a kirekesztés és a gyűlölködés. Kérdés, mennyit enged a formátum – egy cseh sorozat magyarításáról van szó -, és
mennyire szánták mindezt közönségbarátnak?
Az RTL eddigi sorozatai rendszerint alámentek a közízlésnek, mindent megtettek, hogy szó szerint a legegyszerűbb néző is mindent értsen, minden egyes poén hazataláljon, ami bizony gyakran ártott a minőségnek. A Nagy Fehér Főnök sok szempontból olyan, mint A mi kis falunk a bumfordi kocsmatöltelékeivel, a könnyen definiálható konfliktusaival egy kisközösségben – ami végül is ismerős terep Lengyel Tamás számára -, ugyanakkor vannak biztató jelek is.
Ha a készítők élnek azzal a szabadsággal, amit a streaming egy sorozatnak adhat, és élnek azzal a lehetőséggel, amit ez a történet és ez a szereplőgárda kínál, akkor itt valami nagyon jó születhet. Még akkor is, ha nyilvánvalóan didaktikus az irány, amely egy rasszista tahóból együttérző testvért és a saját árnyékát átlépő férfit csinál, de ezzel csak akkor lehet baj, ha bumfordi módon csinálják, ha öncélúvá válik az „üzenet”. Akárhogy is lesz,
Lengyelt mindig élvezet nézni, Rujder Vivien is remek,
a mellékszereplőket is jól válogatták össze, szóval ott van a potenciál, és bizony a mai Magyarországra tényleg ráfér egy kis érzékenyítés, ha azt jól csinálják.
Értékelés: 8/10