46 éve halt meg Agatha Christie. Emlékezzünk rá valami jó kis agytornáztató krimivel – segítséget is nyújtunk ebben.
Tőrbe ejtve
A milliárdos krimiírót 85. születésnapján holtan találják vidéki villájában. A partit követő napon a tett helyszínére érkezik a híres magándetektív, Benoit Blanc (Daniel Craig), akit egy titokzatos személy bérelt fel a rejtélyes bűncselekmény felderítésére. Ahogy a nyomozó elkezdi felgöngyölíteni az ügyet, egyre különösebb titkokra derít fényt. És bár az ünnepségen résztvevő családtagoknak és a személyzetnek is megdönthetetlen alibijük van, mindenkinek alapos indítéka volt a szörnyű tett elkövetésére. A vidéki magányban elszigetelt família minden tagja egyre kétségbeesettebben bizonygatja saját igazát, de Benoit Blanc egy meglepő csellel végül mégis tőrbe csalja a gyilkost.
Holtodiglan
Nick (Ben Affleck) és Amy (Rosamund Pike) ötödik házassági évfordulójukra készülnek. Az ünnepnap reggelén viszont Amy nyomtalanul eltűnik. Nick a rendőrséghez fordul, akik azonnal el is kezdik a nyomozást az ügyben. Amelynek során azonban egyre több nyom utal arra, hogy a látszólag boldog pár élete számos sötét titkot rejt. A nyomozás előrehaladtával szinte mindenki arra gyanakszik, hogy Nick nem is olyan ártatlan, mint amilyennek beállítja magát. Számos hazugságon érik, és a helyzethez képest elég furcsán viselkedik – amivel még inkább magára tereli a rendőrség és a média figyelmét.
Szigorúan bizalmas
A két nyomozó, a karrierista Ed Exley (Guy Pearce) és az ökléért tartott Bud White (Russell Crowe) ki nem állhatják egymást. Egy nap azonban kénytelenek összefogni, ha életben akarnak maradni. Az angyalok városában ugyanis valaki megpróbálja átvenni az alvilág irányítását. Exley egy ügy kapcsán rájön, hogy néhány rendőr is benne van a leszámolásban. A felfüggesztett Jack Vincennes (Kevin Spacey) segít a furcsa párnak, kockáztatva ezzel a saját életét is.
Legbelső félelem
A tárgyalótermi közegben játszódó filmek holtbiztos ismertetőjegye a mesterien adagolt feszültség és a kikezdhetetlen logika. Ezen alapanyagokból ebben a történetben sincs hiány. Martin sikeres, arrogáns és jóképű ügyvéd, aki bármikor vállalja az ügyet, ha annak elég hangos médiavisszhangot lehet teremteni. Ezért elvállalja egy vad utcagyerek képviseletét, akit Chicago egyik legbefolyásosabb emberének meggyilkolásával gyanúsítanak. Nem humanitárius szempontok vezérlik, nem is az igazság keresése: ő saját verzióját szeretné előadni az igazságról. Volt főnökén is bosszút szeretne állni, ráadásul a vád képviselője sem közömbös a számára érzelmileg (Janet és Martin korábban szenvedélyes szeretők voltak). A sokfelé aprózott feszült figyelem azonban megtéveszti Martin érzékeit, és nem veszi észre a számára felállított csapdát.
A szökevény
A jó hírű Dr. Richard Kimble (Harrison Ford) élete gyökeresen megváltozik, amikor feleségét holtan találja. Kimble hiába áll elő látszólag perdöntő bizonyítékkal, perbe fogják és halálra ítélik mint a gyilkosság első számú gyanúsítottját. Richardnak azonban sikerül megszöknie. Halálos menekülés veszi kezdetét, amelynek során a mindenre elszánt orvos nemcsak a sarkában loholó rendőrökkel és az FBI különleges ügynökével, Gerarddal (Tommy Lee Jones) fut versenyt, de az igazsággal is. És ahogy közeledik a végkifejlet, úgy válik az igazság egyre hihetetlenebbé, sőt rettentővé.
A dolgok állása
Stephen Collins képviselőben sokan a jövő amerikai elnökét látják. A politikus szépen ívelő karrierjét azonban beárnyékolja asszisztensnőjének (egyben szeretőjének) halála, ugyanis a nő gyilkosság áldozata lesz. Közben Cal McAffrey, a Washington Globe dörzsölt riportere egy gyilkosság ügyében nyomoz. Az újság zöldfülű bloggere, Della Frye az első, aki felfigyel a látszólag egymástól független két eset közötti kapocsra. Miközben közösen próbálnak utánajárni a dolognak, Cal egyre nehezebb helyzetbe kerül, hiszen Collins régi barátja. Az ügy azonban alapjaiban rengetheti meg az országot.
A tettes
Egy derűs, meleg napon egy tisztes családanya őrjöngve megkésel egy férfit a tóparti strandon, noha maga sem érti, miért, és a férfit még csak nem is ismerte. Egy kisfiú megmérgezi a szüleit, és egy széken üldögélve nézi végig, ahogy azok kínok között vonaglanak, majd meghalnak.
„A tettes nem való mindenkinek, ez kétségtelen.
Viszont akik szeretik a lassan építkező, remek karaktereket felvonultató krimiket, és nem tartják riasztónak az ellentmondásos, kidolgozatlannak tűnő, ám valójában zavarba ejtően összetett főhőst, no meg a helyenként végtelenül nyomasztó történetet, azoknak bizony kedvükre való lesz” – írtuk a sorozat első két évadának kritikájában.
A gesztenyeember
Egy rémes gyilkosság helyszínén egy gesztenyefigurát találnak. A bizarr nyom alapján két nyomozó a gyilkos után ered, akinek köze lehet egy politikus eltűnt gyermekéhez is. Kritikánkban így írtunk a dán sorozatról: „...az eleje pont az apró nyomokról szól, arról, hogy függ össze a régi eset az újjal, és az új a még újabbakkal, mert hogy a gyilkos nyilván nem áll le, és abban tényleg briliáns a sorozat, ahogy felvezeti ezeket, ahogy új információt csöpögtet el, és ahogy fokozza a feszültséget, miközben megkapjuk a skandináv thrillerek közkedvelt elemeit. Vagyis a múltban gyökerező bűnt, az elszámoltatást, a hatalmasok és gazdagok felelősségét és persze a viharvert nyomozót – jelen esetben nyomozópárost.”
A felsorolt filmek és sorozatok egytől egyig a Netflixen érhetők el. Kellemes borzongást!
A Port.hu zenés sorozatának első évadának utolsó részében Király Attila színész és szinkronszínész ült be a dobok mögé.