7 őrült pillanat a Netflix legőrültebb filmjéből

Az RRR egyszerre akciófilm, fantasy, bromance, musical, melodráma és még sok minden más. Látni kell, hogy elhiggyük.

Forrás: Netflix

 

Indiai közönségfilmek ritkán bukkannak fel a nyugati kritikusok éves toplistáin, hát még a díjesélyesek közt. Az RRR-nek sikerült ez a bravúr, az összesített kritikusi toplistán a 9. helyen végzett, 90% felett áll a Rotten Tomatoeson, jelölték a legjobb film és a legjobb eredeti betétdal kategóriájában a Golden Globe-on, és az Oscar shortlistre is felkerült.

A 72 millió dolláros költségvetésével minden idők legdrágább indiai filmjének számító RRR emellett a nagyközönséget is lenyűgözte, ma már a 3. legtöbb bevételt termelő indiai filmnek számít, az eredeti, márciusi premier után pedig ősszel több helyen újra mozikba küldték, és volt, ahol szabályosan megőrült a közönség:


Hogy mit tud S. S. Rajamouli háromórás akcióeposza, és miért pont az RRR-ből lett világsiker?

Szavakkal nagyon nehéz érzékeltetni a film agyeldobós zsenialitását (a Netflixen szerencsére meg is nézhető), de azért megpróbáljuk körülírni az élményt.

A siker egyik kulcsa az iróniamentesség mellett az egyszerűség, már ami a történetet illeti. Az 1920-as években játszódó filmnek két főszereplője van: a Gond törzsbe tartozó Bheem és a Brit Korona rendőrségében szolgáló Raju. Miután az angolok magukkal hurcolnak egy kislányt a törzsből, Bheem a megmentésére indul Delhibe. A britek tudják, hogy érkezni fog az egyszemélyes, legendás hírű felszabadító hadsereg, de nem tudják, hogyan néz ki a férfi. Raju vállalja, hogy útját állja Bheemnek, és egész véletlenül találkoznak is, de mivel mindketten inkognitóban vannak, fogalmuk sincs a másik valódi identitásáról. Pillanatok alatt óriási barátokká válnak, de az idill természetesen nem tart sokáig, az igazság kiderül, és a két (anti)hős egymás ellen fordul.

1. Színre lép az indiai Chuck Norris

Forrás: Netflix

 

Rögtön az első akciójelenettől padlót foghat az állunk. Több ezer (tízezer?) helyi lakos tüntet a brit helyőrség előtt, egyikük pedig kővel dobja meg a brit kormányzó bekeretezett portréját. A parancsok kiadja az utasítást: elfogni – de valószínűleg ő se gondolja komolyan, hogy ki lehet emelni a bepöccent tömegből egyetlen embert. Nem úgy Raju, aki lendületből átugrik a közel háromméteres kerítésen, és egy bottal felfegyverkezve elkezd rendet vágni a tüntetők között. Többször is a földre szorítják, de kitör, és terminátorként halad előre a célja felé. Teljesen abszurd, amit látunk, az ütések mégis valóságosnak érződnek, és nem billen át paródiába a jelenet.

2. Ember vs. tigris

Bheem is megkapja a maga méltó belépőjét. Először az erdőben találkozunk vele, egy szál alsógatyában menekül egy farkas elől, a terv az, hogy belecsalja egy csapdába, de hirtelen feltűnik egy tigris, és most már az elől kell turbófokozatban rohannia. A farkasra méretezett csapda azonban nem elég erős, a tigris elszakítja a kötelet, ezért Bheemnek puszta kézzel kell távol tartania a megvadult jószágot. Egyértelműen látszik, hogy a farkas és a tigris is CGI, de olyan dinamikus a jelenet, hogy egyáltalán nem zavaró a kilógó digitális tigrisláb.

3. A nagy találkozás

Ebben a filmben természetesen a két későbbi örökbarát első találkozása sem lehet hétköznapi. Egy folyóparton vagyunk, a hídon közlekedő vonat kisiklik, a tartálykocsi felrobban, és a vízbe zuhan, a lángtenger közepében pedig csapdába esik egy kisfiú. A balesetet Raju a hídról, Bheem a folyó partjáról nézi végig, majd összeakad a tekintetük (barátság első látásra), és Raju a kezével elmutogat egy tervet (!) a másik férfinak, aki felrohan a hídra, motorra ül, és egy kötél egyik végével a kezében a híd felé száguld, míg Raju a kötél másik felével ugyanezt teszi, csak egy ló (!!) hátán. Egymással szemben leugranak a hídról, és a víz fölé érve Bheem kiragadja a kisfiút a lángok közül, majd átdobja a másik oldalról Tarzanként érkező Raju kezébe. Végül mindketten beleesnek a vízbe, és az akciót megkoronázandó elindulnak a másik felé a folyó alján gyalog (!!!), hogy lekezeljenek egymással, miközben egy zenei kórus azt ismételgeti ünnepélyesen, hogy:

dárádádámdárádámádárádamdárádamdam.


4. Tánc az imperializmus ellen

A két férfi közt még tombol a barátság, amikor közösen ellátogatnak a britek palotájába a helytartó unokahúgának, Jennynek a meghívására, aki szeretne összemelegedni Bheemmel (ez az érzés kölcsönös.) Éppen egy bált tartanak, és a rasszista angolok nem örülnek az indiai vendégeknek, amit a tudtukra is adnak. Kigúnyolják őket, amiért nem ismerik a nyugati táncstílusokat, mire Raju és Bheem Jenny biztatására tart egy fergeteges bemutatót a saját tánckultúrájukból. A tánc végül párbajjá alakul, de a britek nem tudják tartani a tempót, sorra dőlnek ki, míg végül csak a két barát marad állva. Raju aztán, látva, hogy Jenny Bheemnek drukkol, sérülést színlelve elesik.

A jelenet a zseniális koreográfia mellett azért működik a nyugati néző számára is, mert nem egy l’art pour l’art musicalbetétet látunk, hanem az (Oscar shortlistre felkerült) Naatu Naatu című dal és a táncprodukció a cselekmény szerves része.

5. Leopárddobálás

Eddig a pontig annyi minden történt már a filmben, hogy a nézők 99%-a el is felejtette, hogy Bheem befogott egy tigrist, pedig mint kiderül, az nem egy öncélú mutatvány volt. Miután Bheem és társai rájönnek, hogy az elrabolt kislányt a Kormányzó palotájában tartják fogva, egy teherautóval áttörik a kaput, majd egy grandiózus lassított felvételen végignézhetjük, hogy a már ismerős tigris mellett még vagy egy tucatnyi vadállat ugrik ki a ketreceiből, és veti rá magát a vendégekre és az őrökre (merthogy ismét egy puccos fogadást tartanak éppen), Bheemmel együtt, aki fáklyákkal próbálja távoltartani magától a jószágokat. A vadállatok ugyanis nincsenek betanítva, válogatás nélkül rontanak rá mindenkire. Hősünk egyik pillanatban még elhajol egy szarvas agancsa elől, a másikban pedig hozzávág egy leopárdot egy angol katonához.

Ez az igazi mozivarázs!

6. Előkerül a tüskés korbács

Forrás: Netflix

 

Bheemet végül elfogják, megkínozzák, és több ezer ember előtt, ünnepélyesen megkorbácsoltatják – a barátja, Raju által. A Kormányzó felesége, aki még nagyobb szadista, mint a férje, arra panaszkodik, hogy nagyon kevés a vér, ezért odadobja a saját, szegecsekkel kivert korbácsát Rajunak, hogy használja inkább azt. (Hogy miért tart magánál egy ilyen korbácsot, az nem derül ki, mármint azon túl, hogy ezzel is jelezzék az írók az elvetemültségét.)

Forrás: Netflix

 

Bheemnek a túléléshez mindössze annyit kellene tennie, hogy térdre ereszkedjen a Kormányzó előtt, de erre nem hajlandó, helyette belekezd egy balladaszerű dalba, amit olyan szívhez szólóan énekel, hogy a vérszagra összegyűlt bámészkodók elkezdenek fellázadni. Szemérmetlenül hatásvadász ez a jelenet is, de mégis működik.

7. Rambózás vállon ülve

Forrás: Netflix


Még a barátságuk szárba szökkenése után láthattunk egy montázst Bheemről és Rajuról, ahogy szökdécselnek a réten, vidáman lovagolnak és motoroznak, versenyt futnak egy vonattal, és ami a legfurább, nyakba kapják egymást, és úgy ügetnek. A bizarr epizód a fináléban visszaköszön, csakhogy itt már haszna is van ennek a technikának.

Miután fordul a kocka, és Raju kerül börtönbe, Bheem megpróbálja kiszabadítani. A kínzások miatt azonban a barátja nem tud lábra állni, Bheem ezért a nyakába kapja, és úgy menekülnek el. Sőt, közben felveszik a harcot az őrökkel, ugrálnak, másznak, lövöldöznek és különféle akrobatikus mutatványokat végeznek. Ezt az epizódot is látni kell, hogy elhiggyük.

Forrás: Netflix

 

Végezetül néhány fontos tudnivaló a filmről:

  • Annak ellenére, hogy India a gyártóország, nem egy bollywoodi, hanem egy tollywoodi produkcióról van szó. Az ország déli és délkeleti részében 74 millióan beszélik a telugu nyelvet, az ő filmjeiket hívják így. Az RRR is egy telugu nyelvű produkció, más kérdés, hogy a Netflixre a hindu verzió került fel.
  • Raju és Bheem karakterei valós személyeken alapulnak. Komaram Bheem és Alluri Sitarama Raju a brit megszállás ellen harcoló forradalmárok voltak a 20. század első évtizedeiben, de jó eséllyel soha nem találkoztak, leopárdokkal pedig egész biztosan nem dobálóztak.
  • Az RRR hivatalosan a Rise Roar Revolt ("Ébredj, üvölts, lázadj”) rövidítése, de valójában a két színész N. T. Rama Rao Jr. és Ram Charan, illetve a S. S. Rajamouli neveire utal. Ők hárman ugyanis a telugu filmgyártás legnagyobb szupersztárjai, így a közös produkciójukat már a neveikkel is el lehet adni.