Dél-Korea friss filmtermése, egyik legjobb rendezőjének legemlékezetesebb munkái és a 100. évfordulóját ünneplő koreai filmgyártás néhány klasszikusa szerepel a Koreai Filmfesztiválon.
Merő véletlen, mégis remek ürügy az ünneplésre, hogy a koreai filmgyártás idén ünnepli 100. évfordulóját. Az első koreai gyártású filmes produkciónak az Igazságos bosszú című művet tekintjük, amely valójában egy vetített mozgóképes háttérrel kombinált színházi előadás volt, premierjére 1919. október 27-én, Szöulban került sor, de a Koreai Filmfesztivál a nagyon kerek évfordulótól függetlenül is már állandó szereplője a hazai kulturális életnek. Az eredetileg filmhétként induló, immár 12. alkalommal megrendezett eseményen 2019. október 25 és 31 között Budapesten, Debrecenben, Pécsett és Szegeden összesen 25 filmet vetít a Koreai Kulturális Központ. A nyitófilm Bong Joon-ho Élősködők című filmje, az idei Cannes-i Fesztivál Arany Pálma-díjas alkotása, a szemlét pedig a Rendőrcsajok (2019) című bűnügyi vígjáték zárja.
A fesztivál négy állandó tematikus szekcióval fut. A FRISS nevű válogatás a legújabb koreai filmeket vonultatja fel a kosztümös alkotásoktól a thrilleren át a dokumentumfilmig. Természetesen a félsziget sajátos zsánereit, a gengszterfilmet (A gengszter, a zsaru és az ördög), a kémfilmet (Fekete Vénusz) vagy az ifjúsági vígjátékot (A belém bújt briganti, 987: Amikor eljön a nap), gazdasági elemzésbe oltott erőteljes melodráma (Államcsőd) és díjesővel kitüntetett generációs művészfilm (Óda édesapámhoz) tartozik.
) is megismerheti a nagyközönség – vagy az ínyencek. A FÓKUSZ egy speciális témára összpontosít: idén, az 1989-es diplomáciai kapcsolatfelvétel apropóján Dél-Korea elmúlt 30 évét felölelő filmeket szemléz. A koreai mozi múltfeldolgozásához hátborzongató bosszútörténet (1987:Az ARCOK válogatás Dél-Korea nagyhatású filmkészítőinek egyikét mutatja be, hogy a közönség átfogó képet kapjon az egyes alkotókról. A fesztivál 2019-ben Bong Joon-ho rendező életművével foglalkozik. A hamarosan a mozikba kerülő Élősködők mellett látható lesz a rendező korai fekete komédiája, az Amelyik kutya ugat, az nem harap (2000), A halál jele (2003) című klasszikusa, ami egy sorozatgyilkos után nyomozás története, A gazdatest (2006) című különös szörnyfilm, illetve az eddigi legdrámaibb munkája, az Anya (2009) is. Kár lenne őket kihagyni. Végezetül az EXTRA a filmtörténeti érdekességek, független- és művészfilmek blokkja. A koreai film 100. születésnapja alkalmából a koreai filmtörténet kiemelkedő alkotóinak filmjeiből nyújt válogatást. A válogatásban vetített filmek előtt a szekció kurátora, Vincze Teréz rövid filmelméleti és történeti bevezetőt tart.
Honlap: www.koreaifilm.hu