Röviden azért, mert nem elég jó. Eleve nem kellett volna legjobb filmként jelölni, illetve nem elég jó a legtöbb jelölthöz képest a kategóriában, és a Disney erőszakossága sem túl szimpatikus.
Azon persze lehet vitatkozni, hogy kaphat-e egy eleve közönségfilmként készült szuperhős mese legjobb filmként Oscart – szerintem kaphat, ha megérdemli -, és speciel azon is el lehet gondolkodni, hogy például a szintén nominált Bohém rapszódia rosszabb, mint a Fekete Párduc, mert szerintem nem, de ez nem változtat semmit. A lényeg az, hogy a valóban népszerű, sokat dicsért, ráadásul rengeteg pénzt hozó Fekete Párduc nem való a legjobb film kategóriába, és csak azért van ott, mert a gyártó Disney iszonyú erőszakos és drága kampányt folytatott ennek érdekében.
A Fekete Párduc nem rossz film, ezt sosem állítottuk, csak nem rendkívüli. Semmi másban nem lóg ki a Marvel moziverzumából, mint szereplői bőrszínével. Nem jobb vagy rosszabb az átlagos képregény feldolgozásnál, de mondjuk a Logan - Farkashoz (2017) képest sokkal kevésbé drámaibb, a Bosszúállók: Végtelen háborúval összehasonlítva pedig sokkal kevésbé merész vagy nagy ívű. Csakhogy ez az első fekete szuperhősfilm, egy afrikai szuperhőssel, nagyrészt afrikai helyszínnel és fekete főszereplőkkel, és részben ennek is köszönheti a sikerét – nem (csak) a politikai korrektség miatt, hanem egyszerűen azért, mert az afroamerikai közösség mostanra megfelelő vásárlóerővé nőtte ki magát Amerikában, és teljes egészében a magáénak érezte a filmet. Ami egyébként kulturális értelemben valóban fontos dolog. A Disney pedig egyszerűen kihasználja ezt a tényt, hatalmas lehetőséget lát benne, és ezt igyekeznek minél jobban kihasználni.
Elsősorban a Fekete Párduccal kampányolt a Mickey egeres stúdió egy új, a Legjobb Közönségfilm kategóriáért, amit az Amerikai Filmakadémia első körben el is fogadott és be is jelentett, majd a közfelháborodás hatására vissza is vont. Ezzel párhuzamosan a Disney és a Marvel egészpályás lerohanásba kezdett. Összesen 12 kategóriában kértek jelölést - a színészi kategóriákban többeknek is -, ebből 7-et meg is kaptak, másik nagy filmjüket, a Végtelen háborút pedig ennek érdekében gyakorlatilag visszaléptették a versenyből, és csupán a Legjobb Vizuális Effektek kategóriában indították, amit el is fogadott az Akadémia. És a Disney nyert azzal, hogy Wakanda Párduca bejutott a legjobb film titulusra esélyesek közé, de sokat mondó tény, hogy nem kapott jelölést egyik színészi kategóriában sem, ahogy Ryan Coogler sem jutott el a nominációig, sem rendezőként, sem forgatókönyvíróként, és bukták az operatőri jelölést is. Merthogy ezen kategóriák legalább egyike együtt szokott járni a legjobb film győzelmével.
A Disney, ami több PR céget is megbízott az Oscar-kampány lebonyolításával, soha nem is azt hangsúlyozta, hogy milyen jó a Fekete Párduc, ami önmagában is bizarr, hanem a kulturális jelentőségét emelik is. Vagyis kizárólag fehérek tulajdonában lévő megacég egy olyan produkciót tol maga előtt büszke fekete filmként, aminek ugyan a készítői javarészt valóban afroamerikaiak, de 8 producere közül csupán egy fekete bőrű. És hát gondoljuk végig, volt a teljesen korrekt módon megcsinált filmnek nagy, emlékezetes pillanata? Voltak nagyszerű alakításai? Ragyogóak voltak a párbeszédek vagy csodásak voltak a képei? Ugye, hogy nem?