A kritikusok nagy része már szavazott, a fesztiválszezon alapján pedig már az Oscar-esélyeket is meg lehet tippelni.
A december nemcsak a Mikulás, a karácsony és a szilveszter hónapja, de az évösszegző filmes toplistáké is. A filmes újságok és honlapok sportot űznek abból, hogy a konkurenciát megelőzve, minél előbb prezentálják a saját listájukat. Az sem zavarja különösebben őket, hogy az év utolsó hetében is mozikba vagy streamingre kerülhet olyan film, amely esélyes lenne egy listás helyezésre (idén ilyen például a DiCaprio-féle Ne nézz fel), a lényeg az elsőség.
Átpörgettünk egy tucatnyi toplistát, és ez alapján meg fogjuk mondani, hogy melyik az év filmje, illetve, hogy kik a jövő évi Oscar legnagyobb esélyesei.
Kezdésként lássuk, hogy mely filmek dominálták a fesztiválszezont. Az év első fontos mustrája a Sundance Filmfesztivál, ahol a legjobb független filmek versenyeznek. Idén a zsűri nagydíját, a közönségdíjat, a legjobb rendezőnek és a legjobb színészgárdának járó elismerést is a CODA kapta, a francia A Bélier család amerikai remake-je, amelyet a magyar közönség a miskolci CineFesten láthatott. Az Apple TV-s premier kapcsán a Port kritikusa is írt róla. Szerinte:
aki már látta A Bélier családot, annak nem lesz olyan hatalmas élmény, hiszen tényleg ugyanazt meséli el újra: egy szívhez szóló felnövekvés-történetet a saját utunk megtalálásáról és a szülők kezének elengedéséről (…) De igazából nincs ezzel semmi gond, hiszen a remake-nek köszönhetően még többen ismerhetik meg ezt a történetet – és nem csak egy szép sztori, a bármilyen kisebbségekkel szembeni érzékenyítés is ráfér ma a világra."
A következő jelentős fesztivál a Berlinale volt, amelyet a járvány miatt online rendeztek meg. Az Arany Medvét a zsűri (sorai közt Enyedi Ildikóval) a román Radu Jude Zűrös kettyintés, avagy pornó a diliházban című szatírája kapta, amelyet a Port kritikusa szintén a CineFesten tudott bepótolni. Ő úgy látta, hogy
a rendező jó érzékkel képes felmutatni az emberi kicsinyességet és a gyarlóságot (…) kíméletlen őszinteséggel összegzi, amit a társadalom állapotáról gondol. Mi, nézők pedig, ahelyett, hogy csendesen zokognánk a moziszékbe süllyedve, visítva röhögünk, mert tényleg fergetegesen vicces a film fináléja, és mert mást úgyse tudunk tenni.”
Díjazták még Berlinben Nagy Dénes bemutatkozó rendezését, a Természetes fényt, illetve Kizlinger Lilla alakítását a Rengeteg – Mindenhol látlakból, de (spoiler), ezekkel a filmekkel az év végi toplistákon nem fogunk találkozni.
A május helyett kivételesen júliusra csúsztatott Cannes-i Filmfesztiválon Julia Ducournau botrányfilmje, a Titán vitte el az Arany Pálmát, amely azóta a magyar mozikba is eljutott, és ami a Port ítésze szerint
hihetetlenül hatásos, jó és rossz értelemben is, de nem úgy hat, mint egy film, hanem sokkal inkább, mint egy modern képzőművészeti mű.”
Érdemes még megemlíteni két címet, mert később találkozunk velük: a legjobb rendezés díját Leos Carax kapta az Annette című bizarr musicalért (december 30-án kerül a magyar mozikba), a legjobb forgatókönyv pedig a zsűri szerint a japán Drive My Caré.
Végezetül, a szeptemberben megrendezett Velencei Filmfesztiválon Audrey Diwan hatvanas években játszódó, az illegális abortuszról szóló Happening című drámája nyerte el az Arany Oroszlánt, a legjobb rendező pedig Jane Campion lett, aki 12 éves kihagyást követően készített ismét egész estés filmet. A kutya karmai közt azóta már felkerült a Netflixre, és a Port szerzője szerint mindenképp érdemes megnézni, mert „szép és igaz”.
A fesztiválok alapján persze nem fogunk teljes képet kapni az év legjobbjairól, mert sok olyan film került idén moziba vagy streamingre, amelynek még tavaly volt a bemutatója. Ebből a szempontból a legeklektikusabb a híres mozimagazin, az EMPIRE toplistája, ahol felváltva szerepelnek 2021-es és 2020-as premierek. A Dűne győzelme egy mainstream filmes lap esetében nem meglepő, ahogy az sem, hogy az Oscar-díjas A nomádok földje vagy Spielberg musicale ott van, de meglepő, hogy az egyetlen animációs film nem egy Pixar-produkció, hanem a tényleg kiváló Mitchellék a gépek ellen, amelyet amúgy mi is imádtunk.
Az Empire toplistája:
1. Dűne
2. A metál csendje (Darius Marder)
3. Minari - A családom története
4. A nomádok földje
5. West Side Story
6. Palm Springs
7. Mitchellék a gépek ellen
8. Titán
9. Még egy kört mindenkinek
10. A kutya karmai közt
Az Angol Filmintézet (BFI) a brit filmkultúra első számú intézménye, ők adják ki a tekintélyes Sight and Sound című havilapot is. Náluk egy folytatás végzett az élen, de nem egy Halálos iramban 9 típusú produkció, hanem a 2019-ben bemutatott szerzői dráma, a Szuvenír második része, főszerepben Tilda Swintonnal és a lányával. A második a Portré a lángoló fiatal lányról rendezőjének új filmje, a Petite maman, amely két kislány barátságának története, míg a harmadik a Murakami Haruki novellájából forgatott japán Drive My Car lett Hamaguchi Ryūsuke rendezésében.
A negyedik helyen végzett Memoriának is Tilda Swinton az egyik szereplője. A thaiföldi Apichatpong Weerasethakul filmje Cannes-ban mutatkozott be, és a forgalmazó tervei szerint csak moziban lesz látható, ráadásul egyszerre csak egy városban, egy teremben. Említést érdemel még a Summer of Soul című dokumentumfilm, amelyben korábban soha nem látott felvételek láthatóak a Woodstocki Fesztivállal párhuzamosan zajló 1969-es Harlemi Kulturális Fesztiválról, ahol olyan előadók léptek fel, mint Stevie Wonder, Nina Simone, Gladys Knight & the Pips vagy B.B. King.
A Sight and Sound toplistája:
1. Szuvenír – 2. rész (Joanna Hogg)
2. Petite maman (Céline Sciamma)
3. Drive My Car (Hamaguchi Ryūsuke)
4. Memoria (Apichatpong Weerasethakul)
5. Titán (Julia Ducournau)
6. A kutya karmai közt (Jane Campion)
7. What Do We See When We Look at the Sky? (Alexandre Koberidze)
8. Summer of Soul (Ahmir Khalib)
9. Annette (Leos Carax)
10. A szerencse és a képzelet kereke (Hamaguchi Ryūsuke)
A legendás francia folyóirat, a Cahiers du Cinema egy 2019-es filmet nevezett meg 2021 legjobbjának, ami nyilván egy forgalmazási anomáliára vezethető vissza. Kelly Reichardt 1820-as években játszódó sajátos westernje, a First Cow egy oregoni prémvadász és egy kínai szakács barátságának története. A Sight and Sound listáján is szereplő címeken kívül felkerült még a francia Bruno Dumont dramedyje, a France is, amelyben Léa Seydoux alakít egy sztárújságírót. (A francia színésznőnek erős éve volt, szerepelt Daniel Craig utolsó Bond-filmjében, A feleségem történetében Enyedi Ildikónál és a Wes Anderson-féle A Francia Kiadásban is.)
A nagyobb nevek közül felfért még a Taxisofőr és a Dühöngő bika forgatókönyvírója, Paul Schrader, aki a The Card Counter (A kártyaszámláló) című filmjének főszerepét Oscar Isaacre osztotta, de játszik benne Willem Dafoe, Tiffany Haddish és Tye Sheridan is. Paul Verhoeven megtörtént eseményeken alapuló „leszbikus apácás” filmje, a Benedetta a XV. századi Toszkánában játszódik, valamiért mégis franciául beszélnek benne – talán ez is közre játszott abban, hogy sikerült befutnia a 10. helyre.
A Cahiers du Cinema toplistája:
1. First Cow (Kelly Reichardt)
2. Annette (Leos Carax)
3. Memoria (Apichatpong Weerasethakul)
4. Drive My Car (Ryusuke Hamaguchi)
5. France (Bruno Dumont)
6. A Francia Kiadás (Wes Anderson)
7. All Hands On Deck (Guillaume Brac)
8. The Girl & The Spider (Ramon & Silvan Zürcher)
9. The Card Counter (Paul Schrader)
10. Benedetta (Paul Verhoeven)
Wes Anderson új vígjátéka, a még a magyar mozikban is elérhető A Francia Kiadás egy olyan újság szerkesztőiről és szerzőiről szól, amelyet a The New Yorkerről mintázott a rendező. Ezek után nem akkor meglepetés, hogy melyik volt a New Yorker szerint 2021 legjobb filmje… Az ismertebb címek közt ott van még a Paul Thomas Anderson-féle Licorice Pizza Bradley Cooperrel, Ben Stillerrel és Alana Haimmel (magyar bemutató: február 24.) és Rebecca Hall első rendezése, a Netflixen is elérhető A látszat ára.
A The New Yorker toplistája:
1. A Francia Kiadás
2. Licorice Pizza
3. Zola
4. I Was a Simple Man (Christopher Makoto Yogi)
5. In the Same Breath
6. C’mon C’mon (Mike Mills)
7. A látszat ára (Rebecca Hall)
8. Pebbles (P. S. Vinothraj)
9. Petite Maman
10. Procession
Szerencsére nem kell külön összesítenünk a kritikusi toplistákat, hogy megtudjuk, melyik az év legtöbbre tartott filmje, megteszi ezt helyettünk a Metacritic nevű oldal minden évben. Egyelőre 39 listát összesítettek, de decemberben és januárban folyamatosan frissítik újabbakkal, és feltüntetik azt is, hogy az adott film hány kritikusnál végzett az első vagy a második helyen. Ez alapján (a december 9-i állás szerint)
2021 legjobb filmje a Drive My Car
de korai még győztes hirdetni, mert a Licorice Pizza mindössze egy, A kutya karmai közt pedig csak 2.5 ponttal van lemaradva.
Az év filmjei a kritikusi listák alapján:
2. Licorice Pizza
3. A kutya karmai közt
4. A világ legrosszabb embere
Summer of Soul
6. Dűne
7. CODA
8. A Francia Kiadás
9. Az elveszett lány
10. The Green Knight
C'mon C'mon
12. Barb és Star Vista Del Marba megy
13. West Side Story
Zola
Annette
Memoria
A díjszezon és a kritikusi visszhang alapján már az Oscar-esélyeket is érdemes latolgatni. A Variety összesítése alapján jelenleg Kenneth Branagh önéletrajzi ihletésű felnövéstörténete, a Belfast a legesélyesebb A kutya karmai közt és az általunk is kedvelt Richard király mellett, de a Dűne, a Spielberg-féle West Side Story és a Licorice Pizza is ott van az élmezőnyben. Témája miatt a CODA győzelme se lenne meglepetés, ahogy a Rémálmok sikátorával induló Guillermo del Toro, illetve az ezúttal a testvére nélkül rendező Joel Coen (Macbeth tragédiája) is hazajár már az Oscar-gálára. Az igazi fekete ló a listából így Andrew Garfield netflixes musicale, a Tick, Tick … Boom!
Az Oscar-díj legnagyobb esélyesei:
1. Belfast
2. A kutya karmai közt
3. Richard király
4. Dűne
5. West Side Story
6. Licorice Pizza
7. Tick, Tick … Boom!
8. CODA
9. Rémálmok sikátora
10. Macbeth tragédiája
11. Ne nézz fel!
12. C’mon C’mon
13. Being the Ricardos
14. The Lost Daughter
15. Drive My Car
Onnan lehet tudni, hogy pontos az összesítés, hogy az Entertainment Weekly is hasonló végeredményre jutott. Két címet leszámítva ugyanazok a filmek szerepelnek az első 15-ben, csak a sorrend más.
A SZESSÖN legújabb részében kiderül, mennyire van a vérében Lady Szomjasnak a kubai ritmus és a latin lüktetés.