Darth Vader és fénykardozás nélkül is menő az új Star Wars

Mások szerint viszont kár volt leforgatni – ilyeneket írnak a kritikusok Cannes-ból a Solóról.

Kedd este, május 15-én tartották meg Cannes-ban a Solo: Egy Star Wars-történet díszbemutatóját (bár Los Angelesben már május 10-én is volt egy premier), így mostanra egyre több kritika jelent már meg a külföldi sajtóban az év legjobban várt sci-fijéről.

A két legmeghatározóbb kritikagyűjtő portálon, a Rotten Tomatoes-on és a Metacriticen gyűlnek is az recenziók: előbbin 73%-on, utóbbin 66 ponton áll a Solo, vagyis az új Star Wars jobb lett, mint a Baljós árnyak és A klónok támadása, de a többi film népszerűségét egyelőre nem tudta hozni. A Variety egy terjedelmes cikkben szedte össze az eddigi kritikákat, ebből az összeállításból válogattunk most mi is. A Variety munkatársa például ezt írta, amellett, hogy dicsérte a főszereplő, Alden Ehrenreich játékát:

A lassú kezdés és a sok fanservice ellenére a szíve mélyén ez azért egy ütős és energikus szélhámosfilm.

A New York Postban leginkább arra panaszkodott a kritikus, hogy a Disney futószalagon gyártott filmjeinél a mennyiség egyáltalán nem csapott át minőségbe, és hogy pont ez a film mutatja meg, hogy a bevételhajhászás meg a Star Wars-rajongók görcsös kiszolgálása nem jó út ennél a franchise-nál:

Egyáltalán nem vicces, egyetemi kreditekért cserébe kellene csak megnézni! Jobb lett volna, ha Solót örökre lefagyasztják egy karbonittömbbe. 

A The Atlantic a Star Wars-feelinget hiányolja a filmből:

Nincs se Halálcsillag, se Starkiller bázis. Nincs birodalmi űrhajó vagy főhadiszállás, ahová be kéne szivárogni, hogy lekapcsoljanak egy vonósugarat vagy erőpajzsot, Nincs hablatyolás az Erőről, nincs fénykard, nincs Első Rend, alig említik a Birodalmat. Ez egy olyan film a Csillagok háborúja-univerzumban, amiért igazán kár volt leporolni a Star Wars brandet.

A Toronto Sun szerint a fiatal Han nem olyan szimpatikus a néző számára, mint az idős:

Amellett, hogy igazán jó volt nézni a Solót, Ehrenreich nem lesz olyan híres ezzel a szereppel, mint Ford. A sárm, ami Hant jellemzi, már itt is megvan, de míg a sokat szidott Ébredő Erőben érdekes volt látni, hogy már elvált a feleségétől és teljesen elidegenedett a fiától, itt csak egy dühös, keserű, hetyke és ifjonti hévtől fűtött Solót kapunk. 

A Business Insider sem volt oda a filmért:

Azok a filmek, amik azóta jöttek ki, hogy a Disney megvette a Lucasfilmet, eddig hatalmas pénznyomdáknak bizonyultak, így természetesen a stúdiónak esze ágában sincs lassítani. Pedig pont a Solo lehetne az első jel, hogy bizony bele kéne taposni a fékbe, több időt fordítani a sztori kitalálására, és még a kreatív fázisban, a forgatás megkezdése előtt meg kellene bizonyosodni arról, hogy minden rendben lesz.

A brit Independent viszont négy csillagot adott a filmre a maximális ötből:

Nincs itt se fénykard, se Darth Vader, Han Solo mégis képes elvinni egy harsányan dübörgő utazásra!

És a Minneapolis Star Tribune is dicsérte:

Rengeteg kikacsintós poén és vizuális utalás van a franchise többi filmjére, hogy elbűvöljék vele a vaskalapos rajongókat, ugyanakkor sok az önálló ötlet is, amivel az alkalmi turistákat is be lehet vonzani ebbe az univerzumba. A Solo egy okos és könnyed szórakozás, ami úgy száguld előre, mintha egy intergalaktikus csúzliból lőtték volna ki!

A Rolling Stone kritikusa viszont nem volt ennyire hurráoptimista:

A Solo folyamatosan dobálja a nézőnek a csavart labdákat, hogy elvonja a figyelmünket arról: tudjuk mi lesz a film vége. Arról nincs is vita, hogy a szereplők szimpatikusak, bár Harrelson, Glover és Bettany mintha biztonsági játékot játszottak volna. De itt van Han Solo, aki még akkor is szeretné, ha szeretnék, amikor nem is szeretné ezt, annál a résznél pedig, amikor Csubi átöleli, mindenki egyszerre olvadozik, hogy Óóóóóó. A film viszont csak amiatt működik, mert Harrison Ford halhatatlanná tette a karaktert. Howard és a két Kasdan viszont nem merték emelni a téteket, egyszerűen csak elvégezték a feladatukat, mielőtt kreatív anarchiába fulladt volna a forgatás.

A magyar újságírók közül is volt már, aki elcsípte Cannes-ban az új Star Warst: az egykori Origo Filmklub-főszerkesztő, Varga Ferenc kritikája a Recorder blogon jött le, Nyomokban Star Wars-varázst is tartalmaz a Han Solo-film címmel.