A legkatasztrofálisabb filmes vakációk

Jaj, úgy élvezem én a strandot! Kivéve, amikor nem.

Ajánlottunk már a Porton olyan könnyed nyári filmeket, amelyek vissza tudnak adni valamit a vakációzás élményéből, de vannak olyan produkciók is, amik garantáltan nem hozzák meg a kedvünket a nyaraláshoz, merthogy rémálomba fordulnak. Jobb esetben csak a szállásadó veri át a szereplőket, rosszabb esetben az életükért kell rohanniuk

Családi vakáció (1983)

A National Lampoon-sorozat alkotói valószínűleg több pénzt kerestek rosszul sikerült nyaralásokból, mint a szélhámos utazási irodák. Volt már családi, európai, karácsonyi és vegasi vakációjuk is. A széria első, és talán legjobb részében Clark Griswold (Chevy Chase) több időt akar tölteni a feleségével és a gyerekeivel (itt követi el mindig az első hibát), és egy kaliforniai vidámparkba történő kirándulást javasol, és valamiért ragaszkodik ahhoz, hogy az egész országot átkocsikázzák. Közben balesetet szenvednek, elakadnak, egy családtag meghal, és a magukkal hurcolt harapós kutya is galibákat okoz. Harold Ramis filmje ma már klasszikusnak számít, és ha választani lehet, akkor mindenképp ezt ajánljuk a 2015-ös folytatás / újragondolás helyett.


Hóbortos hétvége (1989)

Ha a főnököd meghív egy hétvégi lazulásra, ne menj el – ez Ted Kotcheff filmjének tanulsága. Ahogy ingyen ebéd, úgy ingyen utazás, és happy end sincs. A Hóbortos hétvégében, amelyre többször hivatkoztak már, mint ahányszor megnézték, két kolléga (Andrew McCarthy és Jonathan Silverman) biztosítási csalást fedez fel a cégüknél. Amikor értesítik a vezérigazgatójukat, az felajánl nekik egy kirándulást a tengerparti házába a munka ünnepére, de valójában azt tervezi, hogy megöleti őket. Ehelyett - meglepetés! - Bernie-t gyilkolja meg a bérgyilkos.

Amikor a vendégek megérkeznek a partira, nem veszik észre, hogy Bernie halott. Larry és Richard meglátják a lehetőséget a helyzetben, és úgy tesznek, mintha Bernie még mindig élne, ráadnak egy napszemüveget, és magukkal hurcolják mindenhova. Érdekesség: a filmet a magyar Wellhello együttes is megidézte a Holiday című klipjében.


Thelma és Louise (1991)

Az első igazi női road movie, a Ridley Scott által rendezett Thelma és Louise-ja gyorsan világossá teszi, hogy a nők miért nem ragaszkodnak ahhoz, hogy egyedül utazzanak. Thelma (Geena Davis) és Louise (Susan Sarandon) elhatározzák, hogy egy hétvégi kiruccanással kiszakadnak unalmas életükből. Miután egy idegen bántalmazza Thelmát, barátnője, Louise bosszút áll, és a dolgok odáig fajulnak, hogy el kell dönteniük, feladják-e magukat, vagy elmenekülnek.

Persze örökké nem lehet elfutni, és végül (SPOILER!) a mélybe hajtanak egy szikláról. A film road movie-ként is remekül működik, de feminista kiáltvány is egyben – a bántalmazást helyezi a középpontba, és a befejezést illetően vitákat is generál, feltéve a kérdést, hogy jobb-e meghalni, mint elveszíteni a szabadságot.

Spring Breakers – Csajok szabadon (2012)

Sokan vannak, akik nem engedhetik meg maguknak a nyaralást, máskor sem, de ezekben az inflációs időkben pláne nem. Így van ezzel a négy főiskolás lány is (Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Rachel Korine, Ashley Benson), akik a tavaszi szünidőt Floridában töltenék, de pénzük nincs, úgyhogy kirabolnak egy gyorséttermet. Az akciót véghez is viszik, de a törvény végül utoléri őket, és börtönbe kerülnek. A java azonban még csak itt kezdődik: váratlanul lerakja értük az óvadékot Alien (James Franco), a hírhedt helyi gengszter, aki szárnyai alá veszi a négy lányt, és bevezeti őket a történelem legvadabb tavaszi szüneti bulijába.

Harmony Korine rendező tudja, hogyan kell provokálni, így nem meglepő, hogy az unortodox bulifilm megosztotta a kritikusokat és a nézőket is, de az IndieWire a 2010-es évek 50 legjobb filmje közé sorolta.


Vérturisták (2012)

Ben Wheatley meglehetősen ártalmatlanul indul, egy házaspár, Tina és Chris egy vidéki lakókocsis nyaralásra indul, ami az Egyesült Királyságban népszerű program, és pontosan olyan unalmas, mint amilyennek hangzik. Miután Chris egy szemeteléssel kapcsolatos nézeteltérés miatt megöl egy férfit az autójával, megízleli a vér ízét, és gyakorlatilag mindenkit meggyilkol, aki útközben bosszantja vagy akire féltékeny. Ha ez még nem lenne elég, Tina is elragadtatja beszáll a buliba, és úgy hullanak körülöttük a turisták, mint a legyek.

A Vérturisták nagyon erőszakos, és nagyon gonosz a humora, és tökéletesen alkalmas arra, hogy mindenkit elrettentsen a lakókocsis nyaralástól. Plusz szépen illusztrálja azt a tételt, hogy lakva ismerszik meg az ember.

Fehér éjszakák (2019)

A legtöbb rémmozi éjszaka játszódik, nyilván nem is kell nagyon megmagyarázni, hogy miért, Ari Aster (Örökség) filmjében ellenben végig ezer ágra süt a nap, és mégis ugyanolyan félelmetes, mint egy éjsötét horror. A történet főszereplője a fiatal Dani (Florence Pugh), aki még nem tudta túltenni magát egy családi traumán, ráadásul a barátja is épp szakítani készül vele. Igaz, a srác ezt még nem meri közölni vele, inkább meghívja egy svéd nyári fesztiválra. Nem egy Balaton Soundot kell elképzelni, hanem egy semmi közepén élő, szektaszerű közösség rituális ünnepségét. A helyiek barátságosan fogadják az amerikai vendégeket, de egyre több jel mutat rá, hogy a háttérben súlyos titkok lapulnak. Mire rájönnek, hogy valami nagyon nem oké, már késő menekülni. Aster néprajzi horrorját amúgy Magyarországon forgatták, de végig egy mezőn játszódik a történet, úgyhogy csak a filmből erre nem fogunk rájönni. (A Port kritikája: itt.)

Ugratások filmje (2022)

Eric André rejtett kamerás vígjátékában, a Kitao Sakurai által rendezett Bad Tripben a legjobb barátok, Chris (André) és Bud (Lil Rel Howery) Floridából New Yorkba utaznak, hogy Chris szerelmet vallhasson középiskolai szerelmének. Kezdésnek úgy döntenek, hogy ellopják Bud húga, Trina (Tiffany Haddish) autóját, ami egy országon átívelő üldözéshez vezet. Ami ezután történik, az a Nathan for You, a Jackass és a Borat egyfajta mutáns szerelemgyereke, átverésekkel, ugratásokkal és minden elképzelhető kínos baklövéssel. Nem meglepő, hogy André konzultált Sacha Baron Cohennel és Nathan Fielderrel, hogy a lehető legkellemetlenebb szituációkkal zsúfolja tele a filmet.

Idő (2021)

Létezik annál rosszabb nyaralás, ami után úgy érezzük, hogy évtizedeket öregedtünk? Igen, az, ahol nem átvitt értelemben, hanem szó szerint is megöregszünk. M. Night Shyamalan 2021-es, Idő című thrillerében valamiért pont ez történik. Egy család, illetve turisták egy csapata a trópusi vakációjuk során felfedeznek egy félreeső partszakaszt, ahol pár órányi pihenés alatt gyorsan öregedni kezdenek, és így az egész életük egyetlen napba sűrűsödik.

A Port kritikusa szerint

Az Időben egyszerre van meg az, ami szerethető, és az is, ami idegesítő a filmjeiben. Se meglepetést, se csalódást nem okoz, vagyis tökéletesen megfelel az elvárásainknak.”

 

Az utazás (2021)

Ahogy a Fehér éjszakákból is kiderült, vigyázni kell a skandináv vakációkkal, és a norvég Az utazásnak is ez az egyik tanulsága. A másik lecke: ne szálljunk meg egy erdei faházban, illetve ne menjünk le a térképről azzal a szándékkal, hogy rendbe hozzuk a házasságunkat. Tommy Wirkola filmjében a férj (Aksel Hennie) és a feleség (Noomi Rapace) pont ez teszik, de valójában nem békülni akarnak, hanem titokban azt tervezik, hogy megölik egymást a kiruccanásuk alatt. A dolgok azonban még rosszabbra fordulnak, amikor három szökevény fogságba ejti őket.

A Port kritikusa szerint:

"Az utazás nagyon vad, különösen ahhoz képest, hogy mindez egy hétköznapi házastársi veszekedéssel indul, de pont attól lesz egy idő után annyira eszelős, hogy egy teljesen hétköznapi helyzetből képes egy japán horrorfilmet megszégyenítő vérfürdőt rendezni, és ez a film nem az érzékeny idegrendszerű nézőknek készült."