2023 lehetett volna a Disney legdicsőségesebb éve, ehhez képest ez lett a leggyalázatosabb.
A 100. születésnapját ünneplő vállalat belefeledkezett a nosztalgiázásba, saját múltjának nagyszerűségébe. Nagy reményeket fűztek a 2023-ho, volt is pár erős címe a cégnek, ami szépen magába olvasztotta a Pixart, a Star Warst és a Marvelt is.
Idén érkezett:
- A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, ami 200 millió dollárba került és “csak” 476 millió dollárt hozott a mozipénztáraknál;
- A kis hableány, ami 250 millióba került és 570 milliót termelt;
- Elemi, ami 200 millió dollár volt elkészíteni, majd 496 milliót hozott;
- Indiana Jones és a sors tárcsájának mintegy 300 millió dollárra rúgott a gyártási költsége, amit csak 80 millió dollárral tudott meghaladni a pénztáraknál;
- a Marvelek, ami akkora bukta volt, hogy a 220 milliós költségét is csak 5 millió híján tudta behozni.
A nagy címek nem váltották be a hozzájuk fűzött még nagyobb reménységet.
Ezt lehetne azzal is magyarázni, hogy a COVID óta a nézők megszokták, hogy otthon moziznak. Ha kimondottan a Disney-t nézzük, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy a mozis premier után 1-3 hónap késéssel úgyis felkerül az adott film a Disney+-ra, így felesleges, sőt, pénzkidobás lenne moziba menni, ha majd úgyis meg lehet nézni otthon a streaming felületen.
A kényelemre, azaz a globális lustaságra és a spúrságra is lehetne fogni a Disney katasztrofális, évszázados pofára esését, de ez nem magyarázná a filmekről alkotott véleményeket.
Például:
- Megúszós rajongósimogatás lett az új Indiana Jones-film.
- Ugyan szerintünk szerethető film lett, aminek jó üzenete is van, de attól még...
A Disney saját rendezvényén, a D23 Expón debütált A kis hablány élőszereplős változatának első előzetese, ami rögtön okozott egy kis kavart.
Tovább
- A Hangya és a Darázs olyan lett, mintha a Wish-ről rendeltük volna a Csillagok háborúját.
- A Marveleken pedig még az emberevő makcsák sem segítettek.
A Disney egyetlen igazán sikeresnek mondható filmje A galaxis őrzői: 3. rész volt 2023-ban. Ennek sikerült elnyernie a kritikusok tetszését és a rajongók szívét és pénztárcáját is. A film nagyjából 250 millió dollárból állt össze, cserébe vissza is hozta több mint háromszorosát (845 millió dollár bevételt termelt). Ezekkel a szép számokkal az év negyedik legeredményesebb filmje lett. A miheztartás végett, illetve, hogy még jobban meg lehessen érteni a Disney kínlódását, íme a TOP3 legtöbb bevételt termelő filmje:
- Barbie
- Super Mario Bros: A film
- Oppenheimer
A Disney repertoárjához képest ezek a filmek valamilyen módon merészek, újítóak, frissek, vagy minimum VALAMILYEN(EBB)EK, de semmiképpen sem megúszósak. A Disney megpróbálta az amúgy általában sikeres taktikát tovább alkalmazni, azaz a bevált csapaton ne változtass elven nyomta a komfortzónán belül maradva a kis szeretetbuborékjából ki nem szakadva a kompromisszummentes, súlytalan filmjeit, ahogy a csövön kifért. Abban bíztak, hogy ami egyszer tetszett a népnek, az megint tetszik majd, vagy legalább a nosztalgia gépszíja elkapja az embereket. Hát ez nem jött be.
De miért is bukás, amikor a nagy filmek azért visszahozták az árukat?
A Disney, mint megalomán szórakoztatóipari megalodon azt hihette, hogy minden olyan lesz, mint 4 éve. 2019 volt az az eszetndő, amikor még nem volt Covid és olyan eposzi filmsorozatok zárultak le, amikre nem lehetett nem elmenni többször is a moziba. 2019-ben a 10 legtöbb bevételt termelő filmből 7-et a Disney tett le az asztalra, vagyis fel a vászonra. Ekkor jött ki a Bosszúállók: Végjáték, a Star Wars: Skywalker kora, a Jégvarázs 2, a Toy Story 4 meg Az oroszlánkirály és az Aladdin. “Apró” érdekesség, hogy ebben az évben még a Marvel kapitány is tudott 1 milliárd dollárt hozni. Tehát a Disney megállíthatatlannak tűnt. És az lehet a baj, hogy a Disney-nél mindent ehhez a kimagaslóan jól sikerült évhez viszonyítanak. Hibásan.
A Disney a 100. születésnapjára kapott egy jó nagy hidegzuhanyt meg tortát a pofájába. Elhúztak mellette a versenytársak kreativitásban és a bevételben is. De lehet, hogy az író— és színészsztrájk miatt eltolt premierek miatt a 2024 majd jobban fog sikerülni a cégnek. Erre meg is lehet az esélye, mivel olyan filmek jönnek, mint
- A majmok bolygója: A birodalom
- Deadpool 3
- Agymanók 2
- Alien: Romulus
Aztán majd kiderül, hogy 2024 mennyivel lesz jobb vagy rosszabb 2023-nál a Disney-nél, amit amúgy talán nem kell nagyon sajnálni, mert akad a vállalatnak még egy-két lába, aminek köszönhetően mindig lesz biztos bevétele.
Inkább magunk miatt kell izgulnunk, hogy a Disney képes legyen újra korszakalkotó, merész, jó és időtálló filmeket, meséket készíteni, amik generációkon át képesek szórakoztatni a nézőt.