Nem kell jósnak lenni, hogy tudjuk, kitől kell hamarosan búcsút venni a történetben.
Aki már sok-sok filmet és sorozatot látott, az idővel kiismeri a dramaturgiai húzásokat: tudja például, hogy minden vígjáték kétharmadánál kell egy szomorú pillanat, hogy ha a főhős introvertált, akkor egészen biztos, hogy a repülőgében vagy a távolsági buszon egy nagy dumás utas ül mellé, és azt is megérzi, hogy milyen jelek utalnak arra, ha egy szereplő hamarosan meg fog halni. Az utóbbiból szedtünk most össze nektek tízet.
Megmutatja a szerelme/családja fényképét
Azoknál a karaktereknél, akik meg fognak halni, valami oknál fogva mindig van egy kép a családjukról vagy a szerelmükről. Ezt általában úgy veszik elő, hogy a kamera is hosszan elidőz rajta, hogy még véletlenül se kerülje el a figyelmünket, hiszen ezzel azt üzenik: már sosem fogja viszontlátni a képen szereplő személyt (vagy személyeket). Ezt az elsősorban háborús filmekben alkalmazott húzást remekül megfigyelhetjük a 2001-es Pearl Harborben, ahol Danny (Josh Hartnett) előszedi az Evelynről (Kate Beckinsale) lőtt fényképet, majd ahogy az várható, nem sokkal később elesik a harctéren.
A jövőbeli terveiről beszél
Az sem túl szerencsés, ha valaki arról mesél hosszan, hogy mit fog majd tenni a jövőben. Ezt néha vegyítik az előző megoldással, és a karakter előkapva a szerelméről készült képet nagyban ecseteli, hogy miként képzeli el vele a közös életet. De legyen szó bármilyen tervről, szinte biztos, hogy aki valamilyen tervvel áll elő a jövőjét illetően, azt már sosem fogja tudni megvalósítani. Az 1994-es Forrest Gump csúcsra járatja ezt a baljós előjelet, mikor Gump (Tom Hanks) barátja, B. B. (Mykelti Williamson) az egész vietnámi háború alatt arról beszél, hogy miként fogja majd beindítani a rákászbizniszét, ha hazaérnek.
A múltjáról beszél
Bizony, az is a halálba vezető ösvényre viszi a karaktert, ha megismerjük a múltját. Tulajdonképpen minél többet tudunk meg róla, annál biztosabb, hogy egy ponton meg fog halni, hiszen aki közelebb kerül hozzánk, annak mindig fájdalmasabb az elvesztése. Így, ha valaki arra adja a fejét, hogy előadjon egy „így jöttem” sztorit, akkor akár el is kaparhatja magát utána. Bár a Trónok harcában vannak meglepő és kiszámíthatatlan halálesetek, de Yoren (Francis Magee) szegény már akkor aláírta a halálos ítéletét, mikor felfedte a múltját. Az Éjjeli Őrség toborzója volt az, aki megakadályozta, hogy Arya tanúja legyen apja kivégezésnek, ám minden jó cselekedet elnyeri méltó büntetését: később óvatlanul elmesélte, hogy azért lett az Őrség tagja, mert meggyilkolta azt a férfit, aki végzett a testvérével. Nem sokkal később Yoren már nem része a Trónok harca-univerzumnak.
még több halál
Megrázó jelenetek, csodálatos alakítások, hihetetlen trükkök! Ja, nem.
Tovább
Megígéri, hogy élve visszatér
Ha egy szereplőtől azt a mondatot halljuk, hogy „Később beszélünk!”, vagy „Sosem szabadulsz tőlem!”, vagy „Ne aggódj, mindjárt visszajövök!”, az tulajdonképpen azt jelenti hogy:
„Fogd meg söröm, mindjárt felnyársalom magam az első szembejövő hegyes dologra.”
Nem tudunk olyan példát a filmtörténelemből, amikor ne ez történt volna. Még Schwarzenegger kultikus mondata, a „Visszatérek.” után is kinyiffant a Terminátor. A Trónok harcában csak úgy hullanak a szereplők, szóval nem meglepő, hogy ez lesz az eredménye Ned Stark (Sean Bean) és Robert Baratheon (Mark Addy) búcsúzkodásának is. Nem véletlen, hogy a metahorrorként emlegetett Sikolyban is elhangzik a szabályok közt, hogy sose mondd, hogy „hamarosan visszajövök”, mert akkor tuti nem látunk többé, mivel kinyiffansz.
Csak pár napja van a nyugdíjig
Ezt a húzást leginkább zsarufilmekben láthatjuk, vagy olyan szereplőknél, akik valamilyen veszélyes foglalkozást űznek. Kicsit hasonlít arra, amikor valaki a jövőbeli terveiről beszél, ám itt életbe lép egy időkorlát is, hiszen folyamatosan elhangzik, hogy pontosan hány napot kell még állományban tölteni. És minél kevesebb ez a szám, annál közelebb vagyunk ahhoz a pillanathoz, hogy meghaljon a szereplő, hisz ez nem arról szól, hogy amikor letelt az idő, szépen elutazik valami szigetre, és sütteti magát, hanem egy csapásra hat láb mélyre kerül. Az Élni és meghalni Los Angelesben című 1985-ös akciófilmben Jimmy Hart nyomozónak (Michael Greene) már csak három napja van a nyugdíjig, sőt még búcsúbulit is tartanak neki, szóval naná, hogy ezek után lepuffantják.
Egy szikla szélén áll
Bár több akciófilmben is zuhannak le rosszfiúk a magasból, a sziklás megoldás a Disney védjegyévé vált. Rengeteg animációs filmjében végzi úgy a gonosz, hogy leesik egy szikláról, gondoljunk csak a Csipkerózsikából Demóna halálára, A szépség és a szörnyetegből Gaston zuhanására, vagy Clayton vesztére a Tarzanban. De már az első egész estét animációs filmjében is ezt a halált szánta a Disney a negatív szereplőnek, hiszen az 1937-es Hófehérkében nem elég, hogy a gonosz mostohát a törpék és az erdő állatai zuhogó esőben bekergetik az erdőbe, de még egy sziklára is kénytelen felkapaszkodni, ahol még mindig nem hagynak neki nyugtot. Végül a természet szolgáltat igazságot, hiszen egy villám csap a sziklába, és a mostoha a mélybe zuhan, a keselyűk legnagyobb örömére (bár valószínűleg még így is jobban járt, mint az eredeti mesében, ahol forró vascipőben kellett táncolnia végkimerülésig).
Az ifjú hős mentora
Ezt talán nem is kell túlmagyarázni, hiszen ha a mester átadta a tudását a tanítványnak, akkor számára tipli van, ami gyakran a halálát jelenti. Rossz nyelvek szerint viszont erre azért van szükség, mert a mentor általában jobb abban, amit a hősnek tanított, de hogyan hősködhetne a főszereplő, ha van valaki, aki egyértelműen jobban csinálja nála?! Ezért intünk búcsút Dumbledore-nak vagy az Ősmágusnak a Doctor Strange-ben. És persze ezért kell, hogy Darth Vader lekaszabolja Obi-Want (Alec Guinness).
még egy kis halál
A nagy filmes finálék meghatározó eleme a haláljelenet, akár a jó, akár a rossz haláláról van szó, de ez nem mindig sikerült elég látványosra, méltóságteljesre vagy csak úgy, jóra. Korábbi cikkünk folytatása.
Tovább
A főszereplő legjobb barátja/szerelme/családtagja
Ez az egyik leghálátlanabb szerep, hiszen gyakran halállal végződik. Ennek nagyon egyszerű oka van: ha a főszereplő karakterívében szükség van egy erős traumára, akkor általában egy hozzá nagyon is közelálló személyt nyírnak ki. Ezért szaggatja szét a bomba Rachelt (Maggie Gyllenhaal) A sötét lovagban, és így kerül Gwyneth Paltrow feje a dobozba a Hetedikben.
Köhögni kezd egy kosztümös történetben
Azt hiszem, nem kell nagyon ragoznom, hogy a penicillin feltalálása előtt miért volt olyan nagy szó egy köhintés. A viktoriánus korban játszódó sztorik előszeretettel használják ezt a drámai fordulatot: aki köhög, az előbb-utóbb meghal. De a párizsiak se voltak biztonságban, gondoljunk a 2001-es Moulin Rouge!-ban Satine (Nicole Kidman) halálára.
Kutya a családi háznál
Ez elsősorban a thrillerek és a horrorfilmek sajátja, szóval a többi eb alapvetően biztonságban van (kivéve, ha Tom Hanks a társa). Szegény házőrző két okból is elpusztulhat: vagy útban van, hiszen amíg vigyáz a házra, nehezebb megközelíteni; vagy az ő halála a baljós előjel, hogy valami szörnyűség fog történni. Eszünkbe juthat például a 2005-ös A rettegés háza vagy az első Démonok között (2013).
(via A hollywoodi giccs támadása, FSR, The Top Tens)