A katolikus egyház legnagyobb modernkori botrányát elindító oknyomozó újságírói munka bemutatása az Oscar-versenyben is esélyes, de önmagában is izgalmas és nagyon tisztességes, de meghökkentően visszafogott darab, noha a téma roppant érzékeny.
Boston érdekes hely lehet, amit az is igazol, hogy a város az elmúlt években sok filmben játszott fontos szerepet. A Johnny Depp főszereplésével készült Fekete misében is meghatározó az itteni életérzés, akárcsak a Ben Affleck rendezte Tolvajok városában, és most, a Spotlight - Egy nyomozás részleteiben is szinte főszerepet játszik a szélfútta, talán szebb napokat sem látott, legalább 50%-ban ír katolikusok által lakott nagyváros. Az utóbbi tény fényében talán nem meglepő, hogy innen indult útjára a katolikus egyház nagy gyerekmolesztálási botrányhulláma, amikor a Boston Globe nevű újság munkatársai nem csak azt tárták fel hónapokig tartó munkájuk során, hogy milyen hihetetlen számban és mértékben történtek papok részéről gyerekeket érő támadások, hanem azt is, hogy az egyházi felső vezetés tudott erről, és mindent megtett, hogy megvédje ezeket a papokat, szisztematikusan újabb és újabb lehetőséget biztosítva nekik arra, hogy megint megtegyék azt, amiért rég börtönben kellett volna rohadniuk. Elég kijózanító történet.
Tom McCarthy nyilván fontos döntés előtt állt, hogy miként tálalja mindezt. Lehetett volna szenzációhajhász, játszhatott volna a nézők érzelmeivel, behozhatott volna néhány rosszarcú papot – volt már ilyenre példa - és koncentrálhatott volna az áldozatokra is. A rendezőt azonban elsősorban a klasszikus újságírói munka folyamata érdekelte, ezért kerül a középpontba a Globe oknyomozó részlege, a Spotlight, élén a pragmatikus Walter 'Robby' Robinsonnal (Michael Keaton), a szenvedélyes Michael Rezendesszel (Mark Ruffalo), a szorgalmas Sacha Pfeifferrel (Rachel McAdams), akik az új, kívülről érkező főszerkesztő (Liev Schreiber) noszogatására állnak neki kivizsgálni ezt a kényes témát. Hol az orrukra csapják az ajtót, hol elcsepegtetett nyomok alapján haladnak, sok nehéz embert kell meggyőzniük - de a csavar nem itt van, hanem abban, hogy lassan rá kell jönniük, hogy a történet darabjai végig előttük voltak: az érintettek jóval korábban küldtek be az újságnak döntő fontosságú információkat, csak hiányzott az akarat és a látásmód ahhoz, hogy tudjanak mit kezdeni ezzel. Vagyis a film hajlandó arra is, hogy a valóban nemes szándékok által vezérelt újságírók felelősségét is firtassa, sőt, ez a későbbiekben meghatározó szállá válik.
Mivel a 2000-es évek legelején járunk, hőseink még javarészt „analóg” módon dolgoznak, nem guglizva, hanem a levéltárban vagy könyvtárban ülve gyűjtik össze a tényeket, és lenyűgöző ezt a letűnt világot látni. A régimódiságot csak tovább erősíti, hogy mind a téma, mind az előadásmód olyan filmeket idéz, mint Az elnök emberei vagy a Zodiac – az utóbbi már csak Mark Ruffalo személye miatt sem véletlen. Vagyis egy módszeresen haladó, rendkívül józan, már-már szárazon előadott történetről van szó, és persze ennek megvannak a maga veszélyei: akár unalmas is lehet, hogy nincs meg a kellő érzelmi töltet vagy meggyőződés, de a Spotlightból az első perctől kezdve kiérződik az az őszinteség és tisztesség, ami a készítőket motiválta. Nincsenek nagyjelenetek, nincs érzelgősség – egyedül Ruffalónak jut egy kiakadós rész, de ő már játszotta a Hihetetlen Hulkot is, így nyilván jár neki az ilyesmi, és persze jól is csinálja. Ahogy a többiek is: a Birdmannel visszatért Michael Keaton hibátlan, a különben nem kifejezetten izgalmas Rachel McAdams pedig rendkívüli alázattal hozza a szerepét, minden aranyoskodás, bájolgás nélkül, pedig neki ez a védjegye. Hogy mindez elég-e a legjobb filmnek járó Oscarhoz, kérdés marad, de a film esélyes a legjobb rendező, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb vágás díjra is, Ruffalo és McAdams pedig a legjobb mellékszereplőként jelöltek.
ÉRTÉKELÉS: 10/8
Kinek ajánljuk? Akiket érdekel a klasszikus újságírás és szerkesztőségi munka, akik érzékenyek mindenféle igazságtalanságra, illetve tudni szeretnék, hogyan is kezdődött az egész római katolikus egyházat megrázó botrányhullám, és persze azoknak is érdemes megnézni, akik szeretnék tudni, ki, hogyan és miért esélyes az Oscar-versenyben.