Félkarú időrablók
Mi a közös Julia Roberts, George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon és Andy Garcia filmes karrierjében?
Természetesen az, hogy mindannyian szerepeltek minden idők legunalmasabb kasszafúró-filmjében.
Bevezetés
Ismer(t)ünk egy tehetséges filmest, Steven Soderberghnek híjják. Hollywood jolly jokere ő: volt már operatőr, forgatókönyvíró, vágó, hangmérnök, producer és rendező. Bár egykori kedvencünk a Tripla vagy semmi című """akciófilm""" stáblistáján csak rendezőként és operatőrként szerepel, ez sajnos nem menti őtet felfelé a súlyos vád alól: fájdalmasan unalmasra sikeredett az 1960-ban bemutatott, azonos című kaszinókirablós sztárparádé feldolgozása.
Pedig Soderberghtől joggal várhattuk volna, hogy amihez nyúl, az arannyá válik, vagy legalábbis fényleni fog. A fiatal filmes 1989-ban robbant be a köztudatba a Szex, hazugság, videó című független filmmel, tavaly pedig már konkrét díjesőt zúdítottak két produkciójára: az Erin Brockovich - Zűrös természet és a Traffic bedarált vagy két tucat ilyen-olyan szobrot, sőt - az Oscar történetében rendhagyó módon - Soderberghet duplán jelölték a legjobb rendezői kategóriában. (A Traffic-kal nyert végül.)
Tárgyalás
Mindezek után barátunk fogott egy több mint negyven évvel ezelőtt bemutatott akciófilmet - melyben olyan szórakoztatóipari ősbölények címszerepeltek, mint Frank Sinatra, Dean Martin és Sammy Davis Jr.-, leporolta a tekercset, megnézte, aztán csak csendben pislogott a vetítőteremben. Soderbergh láthatóan nem sokat fantáziált a remake-n, egyszerűen újraforgatta az egész forgatókönyvet úgy, hogy a film minden egyes kockájára az eredetinél legalább másfélszer több sztár feje kerülhessen.
Ez még nem is lenne probléma, hiszen a kamera előtt feltűnő színészek mind bizonyítottak már, és a díszletül szolgáló Enron-bábel is meglehetős vizuális értékkel bír. A gond mindösze az, hogy a banális alaptörténetet semmivel nem sikerült feldobni, amitől egy kasszafúrós eksön 2002-ben még működhetne. A film menete így a következő részekre osztható: 'Danny' Ocean (George Clooney) alig szabadul ki a börtönből, rögtön belefog egy Las Vegas-i kaszinórablás megszervezésébe Russ (Brad Pitt) segítségével. A tizenegyfős csapat castingolása konkrétan egy óráig tart, de ekkorra legalább megvan mindenki: kínai akrobata, ex-FBI-os elektronikai zseni, robbantós feka, alkarnyi nyakláncokkal feldíszitett "kemény zsidó", tufa mormon testvérek - akárcsak egy alvilági Village People. A második órában következik a rablás in concreto - olyan unalomig ismert klisékkel, mint a lézerrel védett széfterem akrobatikus kijátszása, biztonsági videolánc meghekkelése, biztonsági ember átverése álruhában stb. Csíramentes unalom.
Hiába, a rossz és rosszul elmesélt történetet még a legjobb színészek sem tudják megmenteni: a semmitmondó szerepet játszó Matt Damon helyett bárkit odaállíthattak volna a kamera elé, és Julia Roberts is inkább csak hívószóként funkcionál a moziplakátokon, mint egy filmes karakter megszemélyesítőjeként. Egyetlen üde folt Andy Garcia feltűnése, akire a forgatókönyv formájában megjelenő sors egy kaszinóigazgató szerepét osztotta, ehelyett azonban egy betonnal kiöntött óvszert játszik. A szponzort egyelőre nem sikerült megtalálnunk.
Befejezés
A Tripla vagy semmi természetesen sikeres film, anyagi értelemben. Soderbergh azonban mást ért siker alatt: "Nem a hagyományos hollywoodi megközelítéssel nyúlok témákhoz, mert a nézők már belefáradtak az azonos sémájú filmekbe. Úgy érzik, mintha az összeset egy limuzin hátsó üléséről rendezték volna." Reméljük, a következő filmjéhez ki is száll majd az Oscar mellé járó limóból.