Vajon a téma számít vagy a rendező személye, a nagy érzelmek vagy az előadásmód, az újszerűség vagy a hagyományok tisztelete? Átrágjuk, mi szól a jelölt filmek mellett és mi nem. Röviden, velősen.
Brooklyn
Az 1950-es években Írországból New Yorkba, majd vissza költöző fiatal lány történetére aligha kapjuk fel a fejünket: van ilyen, néha nehéz dönteni, de ebben nincs semmi olyan, amitől az Akadémia tagjai lecsúsznának a székről, még akkor is, ha a forgatókönyvet mindenki kedvence, Nick Hornby jegyzi, a főszereplő pedig az ír film új üdvöskéje, Saoirse Ronan. Ők ugyanis külön kaptak jelölést, a rendező John Crowley pedig nem olyan kaliberű figura – előző munkája a Behálózva című közepes thriller volt -, aki már eddigi munkájával is kiérdemelte volna az elismerést. A Brooklyn győzelmére nem tennénk fel a lakásunkat.
Egyéb jelölés: Legjobb adaptált forgatókönyv: Nick Hornby, Legjobb női alakítás: Saoirse Ronan
Kémek hídja
Steven Spielberg és Tom Hanks remek cimborák, és szeretnek együtt dolgozni, és amit együtt csinálnak,, az rendre jó is. A valós történeten alapuló, hidegháborús fogolycsere mindkettőjük számára jutalomjáték, hiszen imádják a történelmet, és ez egy igazi régivágású darab, amit ez a két öreg róka hatalmas élvezettel és rutinnal ad elő, és mi szerettük is. Más kérdés, hogy mi van a filmben a rutinon és a kissé kiszámítható történeten kívül, amit mellesleg a Coen testvérek jegyeznek? Szerintünk ugyan okozhat meglepetést a Kémek hídja, hiszen rengeteg finom részletet találhatunk benne, és a film szeretete tényleg átsüt rajta, ugyanakkor valóban nincs szó rendkívüli alkotásról, Spielbergék pedig nem szorulnak rá egy újabb Oscarra.
Egyéb jelölés: Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance, Legjobb eredeti forgatókönyv: Matt Charman, Joel Coen, Ethan Coen, Legjobb látványtervezés, Legjobb filmzene: Thomas Newman, Legjobb hangkeverés jelölés
Mad Max - A harag útja
Az önmagában is egy kisebb csoda, hogy George Miller harmincvalahány év után képes volt egy újabb Mad Max filmet elkészíteni úgy, hogy az nem csupán illett a korábbi alkotásokhoz, de sok szempontból túl is szárnyalta őket. A harag útja a saját műfajában egy dübörgő, vad és színes remekmű, elképesztő élményt nyújtva – de sokak szerint csak a maga kategóriájában. Ehhez képest a Tom Hardy és Charlize Theron kettősével készült posztapokaliptikus őrület rengeteg díjat zsebelt be, és számos rangos helyen szavazták meg a 2015-ös év legjobbjának, vagyis a Mad Max okozhat még kellemes meglepetést, ugyanakkor a díjak inkább az „egyéb”, például vágás vagy operatőri kategóriában esélyesek, de ki tudja?
Egyéb jelölés: Legjobb rendező: George Miller, Legjobb operatőr: John Seale, Legjobb jelmeztervezés, Legjobb látványtervezés, Legjobb vizuális effektusok, Legjobb vágás: Margaret Sixel, Legjobb smink és maszk, Legjobb hangvágás, Legjobb hangkeverés
Mentőexpedíció
Ridley Scott sci-fiben a legjobb, azt régóta tudjuk, és a kedélyes Matt Damon főszereplésével készült Mentőexpedíció méltán lett közönségkedvenc, ugyanakkor azon is érdemes elgondolkodni, hogy miért nem született megannyi elemzés róla? Mert egy rendkívül látványos, szórakoztató darab, különösebb mélység nélkül. Vicces nézni, ahogy Damon krumplit termel a vörös bolygón, és le a kalappal a karakter előtt, hogy nem esik kétségbe, amikor magára marad, majd amikor kudarcok érik, de jópofa srác ő, aki mindent megold és az egészet nem veszi magára – ha szenvedne, az más lenne, azért díjat adnak!
Egyéb jelölés: Legjobb adaptált forgatókönyv: Drew Goddard, Legjobb látványtervezés jelölés, Legjobb vizuális effektusok, Legjobb férfi alakítás: Matt Damon, Legjobb hangvágás, Legjobb hangkeverés
A nagy dobás
A 2008-as pénzügy válság alatt milliók veszíttették el az állásukat és/vagy az otthonukat, az egész világ belerázkódott, és az is hamar kiderült, hogy az egész mögött a felelőtlen, kapzsi bankok álltak, akik végül mindent megúsztak. Az eddig csakis vígjátékokat készítő Adam McKay ezt mutatja meg látszólag nagyon szórakoztató módon, mégis mélységes felháborodással, bár kissé tanáros, szájbarágós módon, viszont rendkívül profin és olyan színészekkel, mint Christian Bale, Brad Pitt, Ryan Gosling és Steve Carell. A nagy dobás biztosan a nyertesek közé tartozik majd, már a téma miatt is, de kérdés, hogy nem túl szórakoztató-e a saját kárára egy ilyen rangos díjhoz?
Egyéb jelölés: Legjobb rendező jelölés: Adam McKay, Legjobb férfi mellékszereplő: Christian Bale, Legjobb adaptált forgatókönyv: Charles Randolph, Adam McKay, Legjobb vágás: Hank Corwin
Spotlight - Egy nyomozás részletei
Tom McCarthy filmje az első olyan nagy ügyet mutatja be, ahol egy csapat oknyomozó újságíró bebizonyítja, hogy a katolikus egyház évtizedeken át szisztematikusan tussolta el a pedofil papok botrányait, és nem csupán egy-két emberét, hanem több tucatnyi molesztálóét és erőszaktevőét egyetlen városban. A Spotlight a mezőny egyik legőszintébb, legtisztességesebb darabja, amely főhajtás a klasszikus újságírás előtt – abból az időből, amikor még nem csak arról írtak, hogy melyik celeb vasaltatta ki a heréit. Ehhez jön még a tökéletesen megírt történet, a minden részletében hiteles látvány és hangulat, illetve a nagyszerű szereplőgárda, vagyis a film mindenképpen Oscart érdemel. Ha van valami, ami ellene szól, az legfeljebb a régimódisága – ami a korral és a történettel jár – és a visszafogottsága, ami akár az előnye is lehet.
Egyéb jelölés: Legjobb rendező: Tom McCarthy, Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Ruffalo, Legjobb női mellékszereplő: Rachel McAdams, Legjobb eredeti forgatókönyv: Josh Singer, Tom McCarthy, Legjobb vágás: Tom McArdle
A szoba
Az ír Lenny Abrahamson munkája az egyetlen „kis ”film, amely nem nagy formátumú politikai eseményt, történelmi drámát vagy kontinenseken átívelő példamesét prezentál, és pont ez a legnagyobb előnye. Egy fiatal anyát látunk a gyerekével, akit egy kerti sufniban tart fogva egy őrült, majd megszöknek, és új életet próbálnak kezdeni. Nem látunk erőszakot, látványos szenvedést, csak megnyomorított lelkeket és félelmet mindentől, sok mindent az elhullajtott részletekből nekünk kell összeraknunk, és ez valószínűleg többet ér. A szoba minden mozzanatában lebilincselő, akárcsak Brie Larson játéka, és bár Abrahamson nem tudta igazán látványosan lezárni a történetet, erre elsősorban az a válasz, hogy a rendező került minden hatásvadász megoldást. Az ilyen ügyeknek valószínűleg egyszerűen nincs lezárása, és a film a legnagyobb esélyesek között van.
Egyéb jelölés: Legjobb rendező: Lenny Abrahamson, Legjobb adaptált forgatókönyv: Emma Donoghue, Legjobb női alakítás: Brie Larson
A visszatérő
A visszatérő a legnagyobb vitát kiváltó film az összes jelölt közül, hiszen egyszerre zseniális és egyszerre sok. Sok befogadni mindazt, amin az ezer veszélyt túlélő Leonardo DiCaprio átél vagy aminek szemtanúja lesz az amerikai vadonban, és ezt van, aki tévés reality showként értékeli, van, aki hihetetlen spirituális utazásnak látja, mi az utóbbira hajlunk. Alejandro González Inárritu ráadásul nem sokkal előző filmje, a szintén fantasztikus Birdman után hozta össze, és elképesztően zord és kemény körülmények között, ami persze nem mindenkit hat meg, mert a stáb szenvedése önmagában még semmire nem garancia. Szerintünk a legjobb filmnek járó díj legnagyobb esélyese ez a film, de kérdés, hogy mennyire koncentrálnak majd inkább Leonardo DiCapriora és az ő sokak szerint kijáró Oscarjára, pedig nem Leo alakítása a hipnotikus hatású A visszatérő legnagyobb erőssége.
Egyéb jelölés: Legjobb rendező: Alejandro González Inárritu, Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki, Legjobb férfi mellékszereplő: Tom Hardy, Legjobb jelmeztervezés, Legjobb látványtervezés, Legjobb vizuális effektusok, Legjobb vágás: Stephen Mirrione, Legjobb smink és maszk, Legjobb férfi alakítás: Leonardo DiCaprio, Legjobb hangvágás, Legjobb hangkeverés