Az angyalok városának pokoli bugyrai

  • L. Zs. / PORT.hu

David Ayer nem először ábrázolja hatásosan a Los Angeles-i rendőrök mindennapjait, most azonban feltette a koronát eddigi munkásságára.

Aljas utcák

Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) és Mike Zavala (Michael Peña) a Los Angeles-i rendőrség járőrei. Régóta társak, kulturális és személyiségbeli különbségeik ellenére nemcsak kollégák, hanem barátok is, akik akár a golyó elé is vetnék magukat egymásért. A város drogkartellek által uralt és bandaháborúktól hangos utcáin nap mint nap vásárra viszik a bőrüket, miközben a szolgálaton kívüli életükbe is bepillantást nyerhetünk. Mike elsősorban a biztos fizetésért és a majdani nyugdíjért dolgozik, tehát óvatosabb, Briant azonban a kihívások éltetik: nyomozó akar lenni, ezért könnyebben megy bele veszélyes helyzetekbe.

Az utcai járőrök mindennapjai egyébként sem békések, kettejüket azonban mintha vonzaná magához a baj: egy gyanús gépkocsit átvizsgálva elrejtett – minden bizonnyal kábítószer-kereskedelemből származó – készpénzt és fegyvereket találnak, egy idős asszony házában végzett rutinellenőrzés során kábítószerre és a drogkartell kegyetlen módszereinek nyomára bukkannak, egy másik helyszíni kiszállás alkalmával pedig illegális bevándorlók rejtekhelyét leplezik le – és mindez ugyanannak a mexikói bandának az érdekeit sérti. Nem csoda hát, hogy halállistára kerülnek.

[img id=420271 instance=1 align=left img]Ember az embertelenségben

A két rendőr azonban nemcsak a munkában és a veszélyben társak, barátságuk révén egymás magánéletének is részeseivé válnak. Két akció között folyamatosan ugratják vagy vicces történetekkel szórakoztatják egymást, és bizalmas kérdésekbe is beavatják a másikat. Mike középiskolai szerelmét vette feleségül (Natalie Martinez), aki épp várandós, hamarosan megszületik első gyermekük. Brian pedig végre megismer egy olyan lányt, akivel beszélgetni is lehet, majd később feleségül veszi őt (Anna Kendrick). Az esküvőn Mike megígéri, ha társával történne valami, gondoskodik a családjáról.

Az utolsó műszak sajátos nézőpontból közelít a zsarufilmes hagyományokhoz. Megvan benne mindaz az akció, erőszak és izgalom, amit az ilyen típusú filmektől várunk, ugyanakkor nem elsősorban az autósüldözésekre és lövöldözésekre összpontosít, hanem a két főhősre és kettejük kapcsolatára. Láttunk már számos rendőrtárs-sztorit, de egyikben sem ismerhettük meg ennyire a páros tagjait, nem nyertünk betekintést a kollegialitáson túlmutató emberi viszonyukba, ezért nem is szerethettük meg őket igazán. A Taylor-Zavala kettős azonban hamar belopja magát a szívünkbe, így a veszélyes akciók során őszintén szorítunk értük. A forgatókönyv és a rendezés eme érdemeit tovább fokozza a két főszereplő kitűnő alakítása: Gyllenhaal és Peña egyaránt legjobb formájukat hozzák, és nemcsak külön-külön, hanem együtt is remekül működnek.

Rázkódó, de megrázó

Míg a film erőssége a történet, a karakterábrázolás és a színészi játék, gyenge pontja a kézikamerázás. Brian filmes tanulmányaira hivatkozva számos jelenetet idegesen rázkódó kézikamerával vettek fel, vélhetően azért, hogy minél valósághűbb legyen a végeredmény. Ezek a felvételek váltakoznak a hagyományos technikával rögzített képekkel, ami sajnos nem a realista hatást fokozza, hanem egyszerűen csak zavaró. A film elejét uraló, szédülést és émelygést okozó, hektikusan ugráló képek később szerencsére alábbhagynak, de jobb lett volna teljesen mellőzni ezt a megoldást.

Eme megingást azonban megbocsáthatjuk, mert David Ayer író-rendező filmje egyébként kiváló alkotás. Egyszerre kemény és megindító, erőszakos és lírai. Zsarufilm, amely nem nélkülözi a szívet és a lelket sem. Ayer eddigi munkái alapján elkötelezett ábrázolója a Los Angeles-i rendőrség munkájának, hiszen ő írta a Kiképzés forgatókönyvét, ő rendezte Az utca királyait, valamint írta és rendezte a Nehéz időket. Az utolsó műszakban ismét méltóképpen tiszteleg az LAPD előtt.

Kinek ajánljuk?
- Aki az akciófaktor mellett az emberi tényezőre is kíváncsi.
- Aki színvonalas színészi alakításokat akar látni.
- Aki éhezik a realitásra, de közben nem bánja, ha mesélnek is neki.

Kinek nem?
- Aki nem bírja elviselni a kézikamerázást.
- Aki nem bírja elviselni, ha nincs totális happy end.
- Aki nem bírja elviselni Jake Gyllenhaalt és/vagy Michael Peñát.

8/10