Hieronymus Bosch művészi örökségét idézi fel a Szépművészeti Múzeum állandó kiállításának új szekciója, amely a július közepén, a múzeum történetének egyik leglátogatottabb kiállításaként zárt, Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című tárlat két - a bezárást követő, hosszabb időszakra kölcsönadott - műtárgya köré épül. Így továbbra is a múzeumban látható a kiállítás egyik fő műve, Bosch enigmatikus alkotásának, a Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolata.
A különleges alkotás sokáig magángyűjteményekben rejtőzködött, évtizedek után a budapesti tárlat volt az első alkalom, hogy a nagyközönség is megcsodálhatta. Ez a remekmű jövő nyárig látható a Szépművészetiben az Antwerpenből kölcsönzött, Szent Antal megkísértését ábrázoló festménnyel együtt, amelyet a kiállítást megelőzően a Szépművészeti Múzeum munkatársai restauráltak. Az elkövetkező hónapokban így azok is láthatják ezeket a kiemelkedő műveket, akik nem tudták megtekinteni a Bosch-kiállítást. (A restaurálásról készült kisfilm itt nézhető meg)
A Hieronymus Bosch festészetének hatását és az őt övező kultusz kialakulásának időszakát bemutató új szekció a Régi Képtár állandó kiállításának 1250–1600 között készült műveit kiállító teremsorán belül kapott helyet, benne a Bosch-kiállítás egyik fő művével, a Földi gyönyörök kertje-triptichon középső részének legkorábbi, fatáblára készült másolatával, amelyet – a svájci Galerie De Jonckheere jóvoltából - további egy évre adott kölcsön a tulajdonosa, és az antwerpeni Koninklijk Museum voor Schone Kunsten gyűjteményében őrzött, Szent Antal megkísértését ábrázoló alkotással, amelyeket a Szépművészeti Múzeum korabeli németalföldi műveivel együtt állít ki a múzeum. A Szent Antal megkísértése öt évig marad Budapesten, miután a múzeum restaurátorai újjávarázsolták az áprilisban nyílt nagyszabású Bosch-kiállításra készülve.
A 15 - 16. század fordulóján, Németalföldön alkotó Hieronymus Bosch a festészet történetének egyik legeredetibb, emblematikus és kifejezetten rejtélyes életművét hozta létre. Különleges univerzumának egyedi látványvilágával a mai napig lehetetlen betelni – s ma sincs teljeskörűen elfogadott válasz arra, hogy honnan, miből erednek és pontosan mit jelentenek hol humoros, hol hátborzongató képzeletbeli lényei és látomásos jelenetei. Legnagyobb hatású művei között tartjuk számon a Földi gyönyörök kertje triptichont (Madrid, Museo Nacional del Prado) és a Szent Antal-triptichont (Lisszabon, Museu Nacional de Arte Antiga). A kiállításon látható, fatáblára festett Földi gyönyörök kertje részletgazdag kivitelezése és harmonikus színvilága alapján egyértelmű, hogy ezt, a fennmaradt táblaképkópiák között a legkorábbi másolatot, rendkívül jól képzett mester készítette, aki igyekezett hűségesen követni az eredeti mű minden egyes részletét.
Bosch Szent Antal-triptichonjának a középső táblája, mely a szent megkísértését ábrázolja, egyfajta képi „bestseller” lehetett a 16. században: megközelítőleg negyvenegy kópiája maradt fenn, amelyek közül tizenkettő a középkép hű másolata. Ilyen az egyik legkvalitásosabb példányként számontartott, a kiállításon látható antwerpeni táblakép, mely néhány apró részlettől eltekintve pontosan követi az eredeti alkotás kompozícióját.
Az idén áprilisban nyílt Bosch-tárlat a múzeum történetének második leglátogatottabb kiállításaként zárt, három hónap alatt több mint negyedmillió látogató tekintette meg. A kiállítás nemcsak az első átfogó Bosch-tárlat volt Közép-Európában, de a teljes nemzetközi múzeumi világot tekintve is az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch-bemutatójaként tartják számon.