Hogyan lehet a gyerekek számára az irodalom és a nyelvtan tanítását igazán izgalmassá, élményszerűvé tenni. Hogyan lehet találkoztatni a kerettantervi elvárásokat a játékkal és a kortárs irodalommal?
Hogyan lehet sok mozgásos és verbális feladattal, az egyéni és a közös alkotás örömét megérezni és szinte észrevétlenül különböző kompetenciákat fejleszteni? A Pagony Kiadó a könyv- és játékkiadás-forgalmazás mellett ezekre a kérdésekre is keresi a választ, ezért jött létre a Pagony exPEDíció, mely az idei évben egy adventi foglalkozással is bővült.
A Pagony exPEDíció - Játék, kerettanterv, kompetenciák című rendhagyó irodalomórák az 1-6. osztályos általános iskolásoknak kínálnak különböző fókuszú, a kerettantervhez kapcsolódó foglalkozásokat, melyeket Nemes-Jakab Éva tart a gyerekeknek a Bartók Pagonyban. Amennyiben a külső helyszínre való eljutás gondot okoz, úgy a „Pagony exPEDíció” házhoz megy jeligével lehet külön egyeztetni a jakabev@gmail.com e-mail címen.
A november-decemberre szóló különleges kínálat egy titkos karácsonyi készülődés a résztvevő osztályoknak.
Meglepetéskészítés irodalmi töltelékkel
Versírós foglalkozás Szabó T. Anna Adventi kalendáriuma nyomán, ahol mindenfélét játszhattok a költői szövegekkel. Játékokon keresztül fejtegethetitek a versek titkait, hogy a foglalkozás végére megszülethessen az osztály rendhagyó téli verskompozíciója.
A gyerekek megérezhetik a szavakkal történő önkifejezés örömét és megláthatják az irodalmi alkotásban az ajándékozás egy formáját. Mindenki megírhatja a maga téli versét, amikből összeáll egy elvihető osztálydekoráció.
Az egyes évfolyamoknak szóló további 90 perces foglalkozások témája:
1. osztály: A tündér csizmájának nyomában. A foglalkozás Gimesi Dóra-Szegedi Katalin A tündér csizmája című könyvén alapszik. A kerettantervi fejlesztési célokon belül a szerialitás, az időbeli tájékozódás, a szövegalkotás kompetenciáját támogatja. A foglalkozáson belül a Papírszínház felhasználásával indulnak a résztvevők, hogy aztán különböző küldetéseket teljesítve, a gyerekek
együttműködésre épülő mozgásos feladatokon keresztül a mese dramaturgiáját követve megfogalmazzák a saját vágyaikat és elkészítsék, ha nem is a tündér, de saját csizmájukat, amelyet magukkal is vihetnek.
2. osztály: Versíró kvartet Versíró kvartettre hívják a gyerekeket, melynek során klasszikus és kortárs irodalmi művekkel dolgozva a fonémahallás, a ritmusfejlesztés és az együttműködés fejlesztése a fő cél. Tanítási fókusz a vers formai jellemzőinek tudatosítása, NAT kötődése pedig a Beszéd és olvasás témakörén belül a Vers altémakör és az Írás és helyesírás témáján belül a A nyelv építőköveivel való elmélyültebb foglalkozás. A felhasznált kortárs művek forrásai a Friss tinta! című gyerekvers-antológia, Julia Donaldson Kvirtek és kvartok című meséje és Fenyő D. György Útikalauz a vershez című ismeretterjesztő könyve. A gyerekek a foglalkozás végén saját alkotásaikat vihetik magukkal a könyvcsomagon kívül.
3. osztály: Miért nyúl a nyúl, és mit dob a dob? Ez a 90 perces foglalkozás a Nyelvi tudatosság, Anyanyelvi ismeretek, Írás és helyesírás kerettantervi témakörökhöz kapcsolódik Berg Judit Két kis dínó a középkorban című könyve alapján. A cél a mese segítségével az anyanyelvi kompetenciák fejlesztése. A keretjáték alapja, hogy egy időutazás során a gyerekek Mátyás király udvarába kerülnek, és egy gyanús, félreérthető üzenet megfejtésében kell segédkezniük. Ez a játékos forma a szótárkészítés technikájával a homonímia különböző megvalósulásait tudatosíthatja a gyerekekben, miközben a kontextusba illő szavak pontos használatával ismét csak egy fontos küldetést teljesítenek.
4. osztály: Versnyomozás, avagy hová tűnt Fűzfa Artúr? A foglalkozás a kerettantervi Olvasás és szövegértés témán belül a Versek altémaköréhez tartozó kulcskompetenciákat fejleszti, azaz a kommunikációs, a személyes és társas kapcsolati kompetenciákat, valamint a kreativitásnak és az önkifejezés fejlődésének ad teret. Támogatja a szövegértési és szövegalkotási, az emlékező- és a verstanulási képességet, mozgásos feladatai is a versalkotási és a ritmusérzéket fejlesztik. A foglalkozás kerettörténete Annie M.G. Schmidt Viplala című meseregényén alapszik, a helyi adottságokhoz szabva. Az osztály „kirándulásra indul” egy BP nevű városban, melynek békés mindennapjait egy rendkívüli esemény zavarja meg: eltűnik Fűzfa Artúr, a város híres poétája, és egy fontos versének is nyoma vész. A költő és kézirata utáni nyomozás során a gyerekek különböző állomásokon fokozódó nehézségű játékos szövegalkotási feladatokon keresztül jutnak el a szövegrekonstrukcióhoz, amely lényegében egy saját mű megalkotása lesz.
Az egyes foglalkozások ára: 20 főig 20 000 Ft, 20 fő fölött 1000ft/fő, melyért nemcsak a 90 perces foglalkozásban vehetnek részt a gyerekek, hanem minden egyes csoport egy-egy értékes, 5 darab kortárs gyerekirodalmi könyvet tartalmazó csomaggal is távozik, amelyek alapját képezhetik az osztályon belül egy kis olvasósarok kialakításának is.
A foglalkozások a Bartók Pagonyban (Budapest, XI. Bartók Béla út 5.) kerülnek megrendezésre, a választható időpontok:
hétfő: 12:30-14:00
szerda: 12:30-14:00
csütörtök: 9:00-10:30, 11:00-12:30, 13:00-14:30
péntek: 13:00-14:30
A foglalkozásokra a www.pagony.hu/programok oldalon az „Osztályoknak” menüpont alatt lehet
időpontot foglalni és fizetni.
További információkért a program@pagony.hu e-mail címre lehet írni.