Színház

Operett

operett, magyar, 2014.

Értékelés:

5 szavazatból
Szerinted?

Közreműködik az Óbudai Danubia Zenekar.

Egy igaz operett - zenével, tánccal, ahogyan az dukál. Pontosabban - hogy félreértés ne essék - az operett paródiája. Egy igazi közép-kelet-európai abszurd. Himaláj hercegék kastélyukba várják Fior mestert, a divatdiktátort, hogy alkossa újjá a női és a férfi sziluetteket. Charme gróf és Firulet báró a hódításaik számával versenyeznek. Hufnagel, az elcsapott szolgáló forradalmat szít a lakájok segítségével az üresfejű arisztokraták estélyén.

"Az operett monumentális idiotizmusa, mely a történelem monumentális pátoszával párosul, az operettmaszk, mely mögött az emberiség nevetséges, fájdalomtól eltorzult arca vérzik - ez lenne talán az Operett legjobb megvalósulása színpadon" - írta utolsó drámai alkotásáról, az Operettről a szerző. Witold Gombrowicz (1904-1969) a lengyel irodalom fenegyereke volt már a két világháború között. A második világégés előtt Argentínába utazott, a hatvanas évektől Franciaországban élt, hazájába nem tért vissza. agyarországon is ismertek legjelentősebb színdarabjai, az Esküvő és az Yvonne, burgundi hercegnő.

"Az Operettben összedőlnek a formák, mert már a saját súlyukat sem bírják el. A helyüket törve-zúzva elfoglaló modern, agresszív divatok - a nácizmus és a sztálinizmus - mindent elpusztítanak, olyannyira, hogy végül már csak egyetlen olyan forma marad - a meztelen, fiatal női testé -, melyhez, minthogy nem divat szülte, még fűződhet valamiféle új fejlődés reménye. Gombrowicz a divat és a konvenció beteges tüneteit egyértelműen a férfivilág számlájára írja. A lány vetkőzni szeretne, de udvarlói egyre csak öltöztetnék..." - írta a darabról a verseket fordító Eörsi István.

"Senki se hinné, mennyi erőfeszítést emésztett fel e badarság drámai felépítése. Elrejteni bizonyos szenvedélyt, bizonyos drámát, bizonyos pátoszt az operettben, nem bolygatva meg annak ostobaságát..." - fogalmazott a munkáról Gombrowicz. A történelem "operettjének" színjátékában az erőszak fölfalja önmagát, s az erőszak haláli játékába belefáradt emberi lélek mélyén megszületik az erőszakmentesség utáni vágy... Gombrowicz és az ő világhírű operett-abszurdja - úgy tűnik máig aktuális.

A(z) Nemzeti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2014. szeptember 5., Nemzeti Színház

Stáblista:

Hozzászólások

KatsuraHu 2015 okt. 03. - 13:40:14
Sajnálom, hogy már nincs mûsoron. Az utóbbi évek legnagyszerûbb színházélményét nyújtotta. Bár nem adta könnyen magát :-)
1/10
noanoanoa 2015 febr. 10. - 21:23:05 1/10
Sajnos nem tudtuk èlvezni a darabot, bàrmennyire is nyitott szemlèletûek vagyunk. Mi az elsô szünetben jöttünk el, ès megkönnyebbülèst èreztünk a levegôre kièrve. Èn sajnàlom a szinèszeket, hogy ezt többször is vègig kell hallgatniuk.
bondara 2015 jan. 29. - 18:45:35
Nem osztom azt a véleményt, hogy a darab értéktelen, rossz, felejtsd el. Az tény, hogy szokatlan és átlagos színházi elõadásra készülve megdöbben a nézõ, de a mondanivalója óriási, ahogy megpróbálja sokkolni az embert, hogy rájöjjön milyen értékek mellett lehet élni a mai világot, az egyedülálló. Mindenkinek javaslom, hogy menjen el és gondolkozzon el a darabon, ne adja fel már az elején. Szerintem, ha valaki elfogadja az újdonság lehetõségét, akkor jól fog szórakozni. A színészek oda teszik magukat, annak ellenére, hogy borzalmas lehet azt látni, hogy a nézõk értelenül elhagyják a helyüket és egyre kevesebben és kevesebben vannak a végére, aki viszont maradt szerintem kiváló anyagot kap a pénzéért. Ha tehetem megnézem többször is mert ez az a darab ami mindíg ad valami újat. Ajánlom annak aki már nem csak egyszerû szórakozást lát a színházbna, hanem a tartalom is fontos a számára.
port_man 2014 nov. 30. - 17:30:24
Meg ne nézd, borzalmas. Fárasztó, idegesítõ, terjengõs, öncélú. Raccsolnak, sikongatnak, a zene folyton szól, elnyomva a szöveget, ne értsd meg még azt sem, amit lehetne, zagyva, kellemetlen jelenetek, szerepek. Maximális ráfordítással - sok szereplõ, élõzenekar, díszlet, sok színészi-táncos-ének munka - üldözik el a nézõket egyik felvonásról a másokra. Én a harmadik elõtt feladtam. Te bele se kezdj.