A Trafó 2008 tavaszán indította el Mini-a-túrák című sorozatát, azzal a nem titkolt céllal, hogy fiatal művészeknek, művészeti csoportoknak adjon bemutatkozási lehetőséget. A "recept" mindig ugyanaz: (ötször) egy este - (esténként) négy produkció, különleges térhasználat, friss szemlélet, új csapatok, etűdszerűen rövid darabok.
"Játszadozunk, komolyan vesszük, kinevetjük, megmutatjuk magunkat. Szeszélyek. Goya Caprichos-nak nevezte őket. Az ő képeiből indulunk ki. Fekete-fehér rajzos ábrák egy korszakról, társadalomról. Gúnyrajzok. Feuchtwanger verseket csempészett Goyáról szóló könyvébe. Ezeket a verseket mi most kicsempésszük, a rajzok mellé állítjuk őket és engedjük, hogy hassanak egymásra. Különböző alkotók különböző nézőpontokat vetnek fel. A színház, a cirkusz, a videó, a divat világokat teremt. Kísérletünk során kiderül, mit is látunk ebből a világból, társadalomból Goya képein keresztül." (Simor Ágnes)
Erdei Ildikó kalaptervező szeszélyes fejfedői, ruhái igazi fantáziaszülemények: öko alapanyagokból készülnek, hordhatóak, mégis szinte önálló teremtményekké válnak.
Furcsa lények.
"Goya világa félelemet ébreszt, kritikus a kortársaival szemben. Egy divatbemutató - bár magunk között nem így hívjuk - kapcsán sem nehéz félelmet ébresztően kritikusnak lenni.
Sokszor töprengek az Andrássy úton járva: a luxusüzletek létjogosultságán, és hogy a csinosan öltözött emberek túlhúzott büszkesége milyen tiszavirág életű. A divat érzékeny művészeti ág, intelligencia és ízlés nélkül könnyen hervad. Nem értem, miért hagyjuk elgazosodni. Korszellem ez (vagyis inkább -tünet?).
Gázolunk: át egymáson, ami nyilván önmagunkat jelent. A szépből csak a közepes, vagy a tűrhető marad. Langyos itt minden, ez az ország langyos és híg, csak a harag sűrű és elviselhetetlen. Másfelől meg - ki ne látná - szépek vagyunk és gazdagok. A hiúság a felszínesség ereje, de az elfogadás belülről jön. Inkább tűrni kell(ene), és elfogadni. Törzsünk erős lesz és szilárd." (Grecsó Krisztián)
A fantáziaruhák és viselőik mozgását Lengyel Katalin és Grecsó Zoltán koreografálja.
A fiatal feltörekvő kalap designer, Erdei Ildikó Virág a Kensington and Chelsea College of Art kalapkészítő szakán szerzett mesteri fokozatot, a gyakorlatot pedig Siggi mellett töltötte, aki az - az extrém fejfedőkben megjelenő arisztokratákról is híressé vált - Ascot-i derbi kedvenc kalaptervezője. Ildikó 8 hónapot töltött Londonban a Philip Somerville Salon kalaptervezőjeként - Philip Somerville pedig történetesen arról híres, hogy 30 éven át ő készítette a brit királynő kalapjait és fejdíszeit. Ildikó modelljeinek tulajdonosai között egyébként megtalálható Jay Kay, a Jamiroquai kalapimádó frontembere és Suzanne Vega énekesnő is...
Taurin Cirkuszcsoport
Pár éve a cirkusz kiszabadult megszokott zárt közegéből, és új utakat keresett magának? megszületett az, amit ma úgy hívunk: új cirkusz. Artisták, zsonglőrök jelentek meg az utcákon, a színházakban, a tánc világában ? újabb és újabb, korábban lehetetlennek tűnő ötleteket valósítottak meg azok, akik a cirkusz formanyelvét szabadon és kreatívan használták. Ezek közül a fiatal, feltörekvő társulatok közül páran a Tűzraktérben próbálnak, egy közösen létrehozott gyakorlótérben: a Zsonglőrnegyedben. A Tűzraktér különlegessége, hogy sokféle alkotónak biztosít életteret, alkalmat kínálva arra, hogy a cirkuszi alkotók más művészeti ágak képviselőivel közösen összművészeti alkotásokat hozzanak létre. A most látható előadás is egy ilyen munkafolyamat eredménye.
A(z) Trafó előadása
Hozzászólások