A szentesi drámaisok - évente más-más vezető tanár segítségével - friss, figyelemfelkeltő utcai előadást készítenek, amelybe naponta belebotolhat a szegedi néz... Idén hetedik alkalommal lesznek a vendégeink. Az előadás a korábbi évekhez hasonlóan most is mindannyiunk számára izgalmas, érdekes, aktuális kérdéseket feszeget - a fiatal generáció szemszögéből feltéve fontos kérdéseket.
A határvadász kifejezés ismerős a magyar hadtörténelemből: a második világháború idején a mobil fegyveres egységek fontos feladata volt a (változó) magyar határok őrzése - nem a határokra, hanem az illegális határátlépőkre és a csempészekre vadásztak. Ma egy egységes Európában élünk - másképp viszonyulunk a földrajzi határokhoz, mint a második világháború idején, legalábbis elméletileg: legálisan ?csempésszük át? értékeinket, egyedi és másoktól megkülönböztető hagyományainkat a határ túloldalára, és nyitva vannak a határok a hozzánk érkezők felé is. Ugyanakkor mindannyiunk személyes élettörténetében is fontos szerepe van a határoknak, a határok tudatos vagy véletlen megsértésének, átlépésének - az önmagunkkal való együttélésben és a társas viszonyainkban egyaránt. És még egy, mindannyiunk számára kurrens területen, a művészetekben is folyamatos a határátlépés, de az interdiszciplinaritás jelen van a tudományokban - és így a mindennapi életünkben is. Meddig, miért, hogyan és kitől kell őriznünk külső-belső határainkat? Hogyan viszonyul egymáshoz a hagyomány és a multikulturalitás? Ellensége-e az integráció a tradíciónak? Az önállóság, az egyediség elvesztését jelentheti-e a valós és a belső határok átszabása? Külső vagy belső elvárásoknak igyekszünk-e megfelelni, amikor - átmenetileg vagy véglegesen - "kiigazítjuk" a határokat? Mit nyerhetünk, és mit veszthetünk, ha nem vagyunk eltökélt, elvakult "határvadászok"?
Hogyan jelennek meg ezek a kérdések a fiatalok mindennapi életében, önmagukkal és társaikkal vagy a társadalommal - szülőkkel, tanárokkal - való kapcsolataikban? Mit gondolnak, milyen tapasztalataik vannak - és milyen (színházi) eszközeik -, hogy kérdéseiket, kételyeiket, terveiket, tapasztalataikat a közönség (a felnőttek) elé tárják annak a korosztálynak a képviselői, amelynek szinte kötelessége a határok feszegetése... - erre keresi a választ az előadás.
A(z) Horváth Mihály Gimnázium előadása
Hozzászólások