Színház

Artemis diadala

opera, 2004.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

Különleges események ígérkezik a szentendrei MűvészetMalomban július 2-án, pénteken, és 3-án, szombaton Artemis diadala címen bemutatásra kerülő előadás. A cím valójában Jean-Philippe Rameau 1733-ban bemutatott, első operáját, az Hippolyte et Aricie-t takarja, melynek Prológusában és öt felvonásában a Liszt Ferenc Zeneakadémia opera szakos hallgatói, s velük a nézők, a MűvészetMalom épületének különböző tereit fogják bejárni, a mitikus történettel összhangban a pokol hűvösétől az ég melegéig. (Ajánlatos meleg ruhát hozni!)
Az est legfőbb különlegessége mégsem az eredetinek ígérkező rendezés vagy az erre az alkalomra írott hangszerelés lesz, hanem maga a darabválasztás, hiszen nem túlzás állítani, hogy a francia barokk opera ismeretlen jelenség Magyarországon. Pedig a valódi zenés színház talán egyik legsikeresebb formája alakult ki a 17-18. század Párizsában. Ez a fajta színház nem a sztárénekes magamutogatásáról szól, hanem a katarzisról, melynek szolgálatában a történet, a dramaturgia, a látványos gépezetek és táncok mellett immár a zene is meghatározó szerepet játszik.
A kezdetben elméleti írásairól méltán elhíresült Rameau meglehetősen későn, 50 éves korában hódította meg az akkor már nagy múlttal bíró francia operaszínpadot, és Hippolyte et Aricie című tragédiájával azonnal a zenei élet középpontjába került. Konzervatív és féltékeny kollégái támadásba lendültek, a kor haladó szellemű zenészei mellé álltak, ám a két tábor abban tökéletesen egyetértett, hogy Rameau személye ettől kezdve megkerülhetetlen. Azok a kortársak, akik Rameau művészetét mesterkéltnek és tudálékosnak tartották, valószínűleg nem tudták feldolgozni, hogy színre lépett egy operaszerző, aki jó néhány elméleti munkával a háta mögött, pontosan tudja, hogy mit csinál. Az utókor számára aztán éppen a mű természetessége vált fontossá, az a hallatlan kifejezőerő, amellyel a jól ismert Phaedra-történetet feldolgozza Rameau, ahogy máig hatóan fogalmazza zenévé az emberi természet alapvető jellegzetességeit, a bosszúvágyat, a féltékenységet, a gyűlöletet, s persze a mindent elsöprő, halálos szerelmet.

A(z) Szentendrei Teátrum és Nyár előadása

Bemutató időpontja:

2004. július 2., Szentendrei Teátrum és Nyár

Stáblista:

Hozzászólások