Bohémélet

opera, 4 felvonás, 190 perc, 2015., 12 éves kortól

Következő előadás

2024. december 25. (szerda) 18:30 Magyar Állami Operaház 1061 Budapest, VI. kerület, Andrássy út 22. (Levelezési cím: 1373 Budapest, Pf. 503.)

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Következő előadás

2024. december 25. (szerda) 18:30 Magyar Állami Operaház 1061 Budapest, VI. kerület, Andrássy út 22. (Levelezési cím: 1373 Budapest, Pf. 503.)

Opera három részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal.

Vannak legendás operák. Ilyen ez a fiatal párizsi bohémek történetét elmesélő Puccini-mű, amelyben az operairodalom egyik legszebb románca egy kialudt gyertyával és egy elveszett kulccsal kezdődik. Vannak továbbá legendás opera-előadások, mint például ez a Nádasdy Kálmán-rendezés, amely Oláh Gusztáv varázslatos díszletében már-már színháztörténeti bravúrral 1937 óta van az az Opera műsorán, és ez idáig közel 900 előadást ért meg. Van, amin nem fog az idő. Ezen a csodálatos előadáson bizonnyal nem fogott.

I. felvonás
Rodolfo és Marcello hideg padlásszobájukban fagyoskodnak. A költő hiába veti drámáját a kályhába, az izzó szerelmi jelenetek is csak kevés meleget árasztanak. Megérkezik Colline - üres kézzel, mivel karácsony estéjén a zálogházak zárva vannak. Schaunard azonban pénzt és finom ételeket hoz. A pénzt elosztják, az elemózsiát nagy étvággyal elfogyasztják. Váratlanul a háziúr jelentkezik az elmaradt lakbérért, de hamarosan kiteszik a szűrét, majd indulnak a kávéházba. Rodolfonak előbb még verset kell írnia, ő csak később követi három jó barátját. Alig kezd munkához, kopognak: Mimi áll a küszöbön. A szél kioltotta gyertyáját. A szívek hamarosan egymásra találnak, és a tündéri holdfényben úszó padlásszobácskában kivirágzik a szerelem.

II. felvonás
A négy jóbarát és Mimi a Momus- kávéházban ünnepli a karácsonyestét, míg künn az utca forgatagában színes néptömeg hullámzik. Egy öregedő gavallér oldalán feltűnik Musetta, Marcello egykori szerelme. Azonnal megállapítja, hogy elérkezett a legalkalmasabb pillanat: újból visszahódítja a festő szívét. Némi ügyes színészkedéssel félreállítja az útból a felültetett lovagot, és Marcelol karjaiba repül. Mivel a bohém társaság pénze már elfogyott, csak a ki nem fizetett számlát hagyják hátra a visszaérkező Alcindoronak.

III. felvonás
Ködös, hideg hajnal a Barriére d'Enfer környékén, Párizs határában. Mimi Marcellot keresi, aki a szomszédos fogadóban él Musetta-val. Elpanaszolja fájdalmát. Rodolfo állandóan féltékenységével gyötri, és egyre hangoztatja: váljanak el. Mindketten pokolian szenvednek, és mégsem tudnak elszakadni egymástól. Marcello megígéri, hogy segítségükre lesz. Mimi elindul, de csak néhány lépést tesz, majd egy fa mögé rejtőzik. Kilép a kocsmából Rodolfo: némi kertelés után bevallja barátjának különös viselkedésének okát. Ma is ugyanolyan forrón imádja Mimit, mint szerelmük első pillanatában, de a leány halálos beteg; csak az segíthet rajta, ha elválnak, s Mimi valakit keres magának, aki tűrhetőbb életkörülményeket tud biztosítani számára. Hangos zokogás árulja el Mimi jelenlétét: mindent hallott. Könnyek között határozza el Mimi és Rodolfo, hogy ha eljön a tavasz, elválnak egymástól, míg Musetta és Marcello - ki tudja hányadszor - összevesznek.

IV. felvonás
Rodolfo és Marcello újból a padlásszobában dolgoznak, azaz csak dolgoznának, ha nem bénítaná meg mindkettőjük képzeletét az emlékezés. Mindketten ábrándoznak: Mimiről, Musetta-ról. Schaunard érkezik Colline-nal, és a vidámság pillanatokon belül újból úrrá lesz a kedélyeken. Mikor a féktelen jókedv tetőfokára hág, betoppan Musetta: Mimi jön. Végső erejét szedte össze, hogy itt érje utol a halál, ahol oly boldog volt valaha. A szerelmespár magára marad, és visszaemlékezik az első találkozásra. Aztán lassan visszaszállingóznak a bohémek és Musetta... Mire utolsónak Colline is beteszi maga mögött az ajtót, Mimi csendesen, szinte észrevétlenül örök álomba szenderül.

Angol szöveg: Arthur Roger Crane
A gyermekkar vezetője: Hajzer Nikolett

Magyar szöveg: Lax Éva

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara és Gyermekkara

A(z) Magyar Állami Operaház előadása

Stáblista

Színházi műsorok

dec. 25.
  • 18:30
dec. 28.
  • 11:00
jan. 02.
  • 18:30
jan. 05.
  • 18:30

Hozzászólások

Edmond Dantes 2015 dec. 11. - 21:00:40
Szerencsére és hamarosan bemutatják az Erkelben a Bohémélet 2.0-t, ezzel talán elkezdõdhet az õs-Bohémélet meg- és rászolgált valamint megérdemelt nyugalomba vonul(tat)ásának nehéz, de szükséges procedúrája.
9/10
offtopic
ambrosius 2015 dec. 11. - 15:48:39 9/10
természetesen hungaricumot gondoltam, bocsi
9/10
offtopic
ambrosius 2015 dec. 11. - 15:46:39 9/10
Mit jelent a nemzeti kincs, mondjuk az Opera területén?
Az Operaház elõadásai között vannak évtizedek óta stabilan ismétlõdõ felújítások, amelyek nem változtak színpadképükben, csak a szólisták vagy a zenekar tagjai cserélõdtek, más karmesterek dirigáltak.
Az elmúlt 3 hétben 2 ilyen elõadást láttam:
Erkel Színház
Verdi Don Carlos
Mikó András rendezte, Forray Gábor díszleteivel és Márk Tivadar jelmezeivel
Magyar Állami Operaház
Pucccini: Bohémélet
Nádasdy Kálmán rendezte, Oláh Gusztáv díszleteivel és Márk Tivadar jelmezeivel
Számomra ezek olyan értékek, amelyek védettséget érdemelnének, ha úgy tetszik a most divatos unicum besorolást, de minimum határozott szerzõi jogvédelmet komplexitásukban.
9/10
ambrosius 2015 dec. 11. - 15:33:35 9/10
A Mindenki Operája sorozatban nyugdíjasként újra élvezhettem a „klasszikusnak” számító Nádasdy Kálmán rendezte, Oláh Gusztáv díszleteivel és Márk Tivadar jelmezeivel évtizedek óta repertoáron lévõ Bohémélet felújításnak fõpróbáját. Számomra imponáló élmény volt Christian Badea román származású karmester szemlélete, amely valóban fõpróbaként kezelte a délelõtti elõadást, és a 2. felvonulás végét megismételtette, mert a tamburmajor és a banda ritmusával elégedetlen volt. Élvezet volt látni, ahogy elsõ hegedûse és a szólamvezetõk részére egy-egy konkrét instrukciót adott a szünetben és az elõadás után.
Rodolfo (Atalla Ayan, brazil származású tenor) és Mimi (Eleanor Lyons, ausztrál szoprán) üdén fiatal és remek hangú énekesek, szerepükben éltek, játszottak, hitelesek voltak. Váradi Zita Musette-je és Szegedi Csaba Marcello-ja civódó szerelmével a librettó szerint is jó ellenpontja a fõszereplõk szerelmi drámájának.
Meggyõzõdésem, hogy a sikeres fõpróba után szép sorozatban gyönyörködhet a közönség.