Christopher Nolan szerint nem a mi hibánk, ha nem értjük a sztorit – elsőre.
A sötét lovag-trilógiát leszámítva Nolan sosem készített könnyedén befogadható filmeket. A megkavart időrenddel dolgozó Mementótól A tökéletes trükk bűvészmutatványain és az Eredet többrétegű álomvilágán át a Tenet fordított entrópiájáig a rendező filmjeit többször is meg kell nézni ahhoz, hogy igazán megértsük.
Az Oppenheimert népszerűsítve Nolan nemrég a HugoDécrypte YouTube-csatornának adott interjút, amelyben kitért erre a kérdésre is, és levezette a történetmeséléshez való hozzáállását. Kezdésnek a Tenetből idézett egy mondatot:
Ne próbáld megérteni, csak érezd. Nekem nem az egyszerűség és a bonyolultság közötti egyensúly a fontos a filmekben, hanem a rejtély.”
Nolan szerint a filmekkel kapcsolatos elvárásainkat az 1950-es évek óta a televízió és a televízióval kapcsolatos elvárások alakították, ami néha nem szerencsés. A rendező ezért gyakran használ nem kronológiai struktúrákat, nem lineáris struktúrákat. A némafilmes korszakban, a korai hangosfilmekben, egészen a televízió megjelenéséig sokszor alkalmazták ezeket, a televízió azonban egyfajta lineárisabb, egyszerűbb megközelítést erőltet a tévénézési szokások miatt.
A fordulatot Nolan szerint a házi videók és a DVD, illetve most már a streaming hozta el, mert az alkotók ismét merészebben kísérletezhetnek, sűrűbb, bonyolultabb narratívákat készíthetnek, a néző ugyanis megállíthatja, visszatekerheti és újra megvizsgálhatja az egyes jeleneteket.
Mindez a Nolan-filmek fogadtatására is hatással van. Többségük elsőre is élvezhető, de az újranézés növeli az élményt. Az Eredet esetében például a kétértelmű befejezés és a többrétegű álomrétegek miatt minden egyes újrázásnál újabb részleteket és nyomokat lehet felfedezni.
Egész biztosan az év egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb filmje. Christopher Nolan, egy már sokszor feldolgozott témához nyúlt, de tette ezt elképesztő módon - és egy nagy csavarral!
Még több Oppie
via: Screenrant