Ma van a JÓ HAJ nemzetközi napja, és naná, hogy összeszedtük a filmtörténet legemlékezetesebb frizuráit. Igaz, az emlékezetes nem feltétlenül egyenlő a jóval, de van olyan, hogy a rossz frizura igenis jó!
Brad Pitt - Johnny Suede (1991)
Tom DiCillo mára érdemtelenül elfeledett bemutatkozó filmjében a még felfedezése előtt álló Brad Pitt egy kitörni vágyó rockabilly zenészt alakít, akinek csak három vágya van: egy antilopbőr cipő, minél több csajt megdönteni és olyanná válni, mint példaképe, Ricky Nelson. Ehhez a zenei tehetség és talán az intelligencia hiányzik, de a cipő és a csajok meglesznek, és megvan a hírnévhez szükséges séró is, egy extramagasra tupírozott, csillogósra fixált pompadour séró, ami valami elképesztően néz ki. És a rövid klipben a zenészek között sárga sapkában Samuel L. Jackson pengeti a bőgőt!
Carrie Fisher - Star Wars: Egy új remény (1977)
Azt nem tudom, ki találta ki Carrie Fisher frizuráját az első Star Wars filmhez, de az oldalt viselt duplakonty nagyon merész ötlet volt. Akár iszonyú nevetséges is lehetett volna – viccelődnek is a kakaóscsigákon, de mindig barátságosan -, de nem lett az, sőt, egy ikon született. Ehhez persze kellett Fischer arca és tekintete is, de Leia Organa hercegnő frizurája az egész franchise egyik legjellegzetesebb momentuma. Amit aztán a folytatásokra lecseréltek egy ukrán ihletésű fonott valamivel, ami nem volt rossz és sokkal praktikusabbnak is bizonyult – például sisakot lehetett húzni rá.
John Travolta - Háború a Földön (2000)
A L. Ron Hubbard regénye alapján készült, a szcientológus egyházat népszerűsítő film egésze egy szörnyű katyvasz, de ami John Travoltával történik benne, az valami elképesztő. Ő Terl biztonsági főnök, a Földet leigázó humanoid idegen faj, a psziklók helytartója, vagy valami ilyesmi, és mint ilyen, hatalmas termetű, mindkét kezén hat-hat ujj van, de nézzük a fejét. Az abszurd módon magas homlokot egy iszonyatos raszta frizura koronázza meg, és ez a frizkó vagy összeér az álla alatt, vagy a szakálla is raszta, amit néhány gyöngy és a homlokába applikált lélegeztető berendezés dob fel – a fajnak mérgező a Föld légköre. A frizurát Forest Whitaker is megkapta, de neki jobban áll, és ne csodálkozzunk, hogy a film hatalmas bukás lett.
Cameron Diaz - Keresd a nőt! (1998)
Itt egy kicsit trükközünk, mert Cameron Diaz frizurája az egész filmben kellemesen visszafogott félrövid, átlagosan csinos produkció, de! Van ugyebár az a rész, amikor Ben Stiller egy álnok barát tanácsára könnyít magán a közös randi előtt, a főszereplő Mary a „végtermékre” pedig valamiért azt hiszi, hogy hajzselé. Magára keni, majd egy egész vacsorát tölt el elöl keményre tupírozott frizurával. Igen, ez az egész szörnyen tapló – és nagyon vicces, mert a Farrelly testvérek értenek hozzá, hogyan adják el viccesnek a surmóságot. Diaz egyébként egy legrosszabb frizurák listán is jól teljesítene A John Malkovich menetben (1999) viselt hosszú, formátlan és ápolatlan barna hajával.
Robert De Niro - Taxisofőr (1976)
Martin Scorsese legendás filmjének vietnámi veteránja, Travis Bickle a film nagy részét teljesen átlagos, jellegtelen frizurával tölti, csak akkor kerül elő a híres mohawk taréj, amikor egy rakás fegyvert szerez be, és úgy dönt, politikai merényletet követ el – igaz, ez nem jön össze, ezért egy stricivel számol le. A két oldalt kopaszra nyírt, középen meghagyott rövid taréj katonamúltját idézi fel – a normandiai partraszálláskor a 101-es ejtőernyős hadosztály katonái is így indultak bevetésre -, meg persze a háborúba induló indián harcosokat, mert ugye innen a frizura elnevezése is. Legenda!
Javier Bardem - Nem vénnek való vidék (2007)
A filmbeli gonoszoknak az a dolga, hogy egyszerre ijesszenek ránk és nyűgözzenek le, a Cormac McCarthy regényét megfilmesítő Coen testvérek azonban zseniálisat húztak. Az ő gonoszukban, Anton Chigurhban semmi lenyűgöző nincs: ő úgy néz ki, mint valami elviselhetetlen agglegény, aki mindig a fiatalokra panaszkodik a lakógyűlésen, hétvégén pedig azt a kis Polskiját mossa le mániákusan, amivel soha nem megy sehová. A lenőtt, félrefésült frizura viszont tökéletes pszichopatává teszi, és ő több is átlagos bérgyilkosnál, mert az ölést küldetésnek veszi, az emberek életéről pedig pénzfeldobással dönt. A karakter annyira jól sikerült, hogy aztán egy az egyben koppintották a 007 - Skyfallban (2012) is.
Bradley Cooper - Amerikai botrány (2013)
David O. Russell filmje a 70-es évek végén játszódik, így adja magát, hogy mindenkinek elképesztő frizurája legyen benne, kezdve Christian Bale lenövesztett, a karakter kopaszodását elfedni hivatott sérójától Jennifer Lawrence feltekert szőke kontyán és Amy Adams hosszú göndör fürtjeiig, de a pálmát Bradley Cooper viszi el. Ő egy elképesztő sűrű, rövid göndör hajat kapott, ami még jóval sötétebb is a természetes hajszínénél, és rengeteg munka volt vele. Napi majdnem három órát dolgoztak rajta, és amihez 110 cuki rózsaszín hajcsavar kellett – a hajcsavarok a filmben is megjelennek -, sőt, a szakállát is festették. Mindez a karakter hiúságát és esendőségét hivatott megmutatni, és ez alapvetően be is jött.
Margot Robbie - Suicide Squad - Öngyilkos osztag (2016)
David Ayer képregényfilmjét hatalmas várakozás előzte meg, de az eredmény felemás lett, egy dolog azonban vitathatatlan: Dr. Harleen F. Quinzel, vagyis Harley Quinn alakja remekül sikerült, nem véletlen, hogy Joker csaja kapott is egy saját filmet. A siker nyilván Margot Robbie játékának volt köszönhető – és a karakter külsejének. Ami olyan, mint egy acidon pörgő, hibbant iskoláslány, és ehhez passzol a frizura is, a gimiből hozott, két oldalon hordott csapzott lófarok, amit aztán az egyik oldalán kék, a másikon rózsaszín festés dob fel. Van benne valami masszívan prostis, de annyira túlzó az egész, persze a szerkóval és Robbie mimikájával, hogy nagyon is működik.
Jim Carrey és Jeff Daniels - Dumb és Dumber - Dilibogyók (1994 )
A főhős haja mindig annak egyéniségét hivatott megjeleníteni, és ha van valaki, aki a saját hülyeségének a fokmérőjét a feje tetején hordja, az Carrey és Daniels. Elsősorban Carrey, aki a bilifrizurát a tökélyre vitte, és a bamba Daniels mellett ő a társaság örök optimista ripacsa, így a séró a gumiarccal együtt mozog. Legfeljebb a Wayne világa (1992) két metálarca, Mike Myers és Dana Carvey érhet a közelükbe, és gyanítom, hogy valamilyen szinten van is valami összefüggés a két film között, ha más nem, spirituális.
Ponyvaregény - Pulp Fiction (1994)
A gengszterfeleség Mia Wallace sötétbarna, majdnem fekete frufruja a kedvenceink közé tartozik. Ami a meglepő benne, az az, hogy, ahogy azt mindenki tudja, és ahogy egy másik Quentin Tarantino filmben, a Kill Billben is láthatjuk, Uma Thurman természetes szőke, így volt abban némi rizikó, hogy itt sötét hajjal szerepeltessék. De bejött a dolog, Mia haja, alakja, öltözete ikonikussá vált, aminek remek fokmérője, hogy bulikellékeket árusító boltokban örök sláger a Mia Wallace paróka. A frizurát egyébiránt a francia újhullám ikonikus színésznője, Anna Karina, illetve a 20-as évek némafilmes sztárja, Louise Brooks is inspirálta.