Az idei Formula-1-es autós gyorsasági világbajnokság egyik legjobb versenyét futották Dzsiddában az első Szaúdi Nagydíjon. Volt három rajt, három virtuális “safety car”, előzések, koccanások és ütközések. A végén a győztes és a leggyorsabb körért a plusz egy pontot is begyűjtő Lewis Hamilton beérte riváélisát Max Verstappent.
A rajtnál nem történt változás az élen, Lewis Hamilton első maradt, másodiknak Bottas, harmadiknak pedig Max Verstappen fordult el.
A 10. körben Mick Schumacher a gumifalnak csapta a Haast, a baleset miatt pedig a versenybíróság a pályára küldte a biztonsági autót. A Safety Car-időszak alatt a Mercedes mindkét versenyzőjét kihívta a boxba kerékcserére, Verstappen viszont nem állt ki új gumikért, így ideiglenesen átvette a vezetést.
Ez a stratégiai döntés jónak bizonyult, különösen úgy, hogy piros zászlóval félbeszakították a futamot a balesetben megrongálódott fal javításának idejére, így Verstappen versenyautóján a megszakítás ideje alatt szabadon cserélhettek kereket a Red Bull szerelői.
A kényszerszünet után állórajtra került sor, melyet Hamilton kapott el jobban, de az első kanyarban Verstappen – a pályát elhagyva – visszaelőzte, sőt, a címvédő még egy pozíciót veszített, mert Esteban Ocon is elment mellette. Közben a másik Red Bull-lal Sergio Pérez a falnak csapódott, melynek következményeként még ketten ütköztek a mezőny hátsó részében, így újabb piros zászlós megszakítás következett.
Michael Masi versenyigazgató a Mercedes és a Red Bull csapataival – a televíziós közvetítésbe is bevágott rádiós egyeztetés során – “megegyezett” az új rajtsorrendről, miután az előző újraindításnál Verstappen a pályát elhagyva előzte vissza Hamiltont.
A sorrend így Ocon, Hamilton, Verstappen volt az első három rajtkockában
A startnál Verstappen fantasztikus manőverrel már az első kanyarban megelőzte Hamiltont, majd rögtön Ocont is, akit aztán a kör végén a brit címvédő is lehagyott a célegyenesben.
A folytatásban Hamilton körről körre gyorsabb volt, mint Verstappen, majd a hajrához közeledve megtámadta riválisát, aki védeni próbálta a pozíciót, a két versenyautó majdnem összeért, a holland viszont bár elhagyta a pályát, de az élen maradt.
Egy körrel később Verstappen az utolsó kanyar előtt jelentősen lelassított, mintha el akarta volna engedni az ellenfelét, Hamilton viszont nem akarta megelőzni, ennek nyomán hátulról nekiütközött a Red Bullnak.
Valamivel később a holland versenyző 5 másodperces időbüntetést kapott a versenybíróságtól, majd maga elé engedte brit riválisát, aki így simán nyerte a futamot, és ezzel teljes mértékben nyílttá tette a vb-címért folyó küzdelmet.
Plusz tíz másodperces időbüntetés Verstappennek
Az FIA a leintés után beidézte Max Verstappent és Lewis Hamiltont kettejük 38. körben történt ütközése ügyében.
A kérdéses esetnél Verstappen egy korábbi szabálytalan manővere miatt el akarta engedni ellenfelét, aki viszont nem értette a helyzetet. A hirtelen lassítás miatt a Mercedes belecsúszott a Red Bullba. Hamilton úgy érezte, Verstappen féktesztelte őt, míg a Red Bullnál határozottan állították, adatokkal tudják bizonyítani, hogy nem történt ilyesmi.
Az FIA aztán ítéletet hirdetett: Verstappen utólagosan 10 másodperces időbüntetést, valamint 2 büntetőpontot kapott, mivel túl agresszíven fékezett, és ezzel balesetet okozott.
Az időbüntetés a futam végeredményén nem változtat, hiszen Verstappen a verseny során kapott 5 másodpercét is számítva 16 másodperccel ért célba Valtteri Bottas előtt. A holland ezzel megtarthatja a második helyét, és a bajnokság állása sem változik.
Lewis Hamilton: Az egész szezon hullámzó volt. Jó és rossz pillanatokkal
“És most úgy érkezünk az utolsó versenyre, hogy azonos ponttal állunk, úgy, ahogy kezdtük az elején. A futamgyőzelmekkel persze van egy kis előnyöm. Izgalmas lesz. Remélem, jó hétvégénk lesz Abu-Dzabiban. Mint mindig: a legjobbamat nyújtom, és mindent ki akarok hozni belőle.”
Max Verstappen: Az F1 már a büntetésekről szól, nem a versenyzésről
“Legalább a szurkolóknak világos képük van a versenyzésről, mert ami ma történt, az hihetetlen. Én csak versenyezni próbáltam, de ez most inkább szólt a büntetésekről, mintsem a versenyzésről. Számomra nem ez a Forma–1. De a szurkolók legalább élvezték. Egyértelműen nem voltunk elég gyorsak, de így is elégedett vagyok a második hellyel.”
A világbajnoki pontversenyben Verstappen a több futamgyőzelmének köszönhetően “vezet”. Abu Dzabiban mindeképpen el fog dőlni a világbajnokság sorsa. Extrém esetben, ha mindketten pontszerzés nélkül fejeznék be a futamot, akkor Max Verstappen lenne a világbajnok.
Szaúdi Nagydíj
Dzsidda (50 kör, 308,45 km, a pontszerzők):
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2:06:15.118 óra
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 11.825 másodperc hátrány
3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 27.531 mp h.
4. Esteban Ocon (francia, Alpine) 27.633 mp h.
5. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 40.121 mp h.
6. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 41.613 mp h.
7. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 44.475 mp h.
8. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 46.606 mp h.
9. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 58.505 mp h.
10. Lando Norris (brit, McLaren) 1:01.358 perc h.
Leggyorsabb kör: 1:30.734 perc, Hamilton (47. kör)
A vb-pontversenyek állása 21 futam után (még 1 van hátra):
Pilóták:
1. Verstappen 369,5 pont
2. Hamilton 369,5
3. Bottas 218
4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 190
5. Leclerc 158
6. Norris 154
7. Sainz 149,5
A világbajnokság egy hét múlva, az Abu-Dzabi Nagydíjjal zárul.
Forrás: Boxutca/MTI