Az autós gyorsasági-világbajnokság, a.k.a Formula-1 több, mint 70 éves történetében számtalan forgatóköny megvalósult már a tavasztól őszig tartó szezonban. A hőskorban az első F1-es világbajnoki címet Giuseppe Farina szerezte meg egy Alfa Romeóval. Az igazán nagy király az argentin Juan Manuel Fangio volt, aki az első hét szezonból ötöt megnyert.
Juan Manuel Fangio ráadásul az első győzelmét szintén egy Alfa Romeóval aratta, majd nyert Mercedesszel, Ferrarival ls Maseratival is. Sőt, az 1954-es versenyévad első három futamát még Maseratival teljesítette (kettőt meg is nyert), majd a Francia Nagydíjon átnyergelt egy Mercedesre és a német autóval négy futamot húzott be.
A Forma-1 történetének első tragédiája 1954-ben a Német Nagydíjon történt, az argentin Onofre Marimón a nürnbergi futam edzésén szenvedett halálos balesetet Maserati 250F versenyautójával. Két héttel korábban Marimón a Brit Nagydíjon a két Ferrarit vezető José Froilán González és Mike Hawthorn mögött, honfitársa Fangio előtt lett harmadik.
Amikor a több második hely döntött
1958-ban Mike Hawthorn úgy lett világbajnok, hogy a végső elszámolásban a teljesített kilenc futamból csak hat eredményt számítottak be. Bár Stirling Moss négy futamon nyert a Cooper-Climax versenyautóval, de a többi futamon kiesett. Hawthorn csak a Francia Nagydíjon tudott nyerni, ám öt másik futamon a második helyen intették le.
A mindössze 29 éves világbajnok győzelme után visszavonult a versenyzéstől, Hawthorn három hónappal később egy Jaguár 3.4 Mk1-es autóval egy út széli fának csapódott és meghalt.
Mike Hawthorn volt az első brit világbajnok, akit olyan legendák követtek, mint Graham Hill (kétszeres világbajnok), Jim Clark (2), John Surtees (1), Jackie Stewart (3), James Hunt (1), Nigel Mansell (1), Damon Hill (1), Jenson Button (1) és a már hétszeres világbajnok Lewis Hamilton.
A hatvanas évek másik nagy sztárja, az ausztrál Jack Brabham volt, aki először 1959-ben egy Cooper-Climax autóval lett világbajnok. Az évad csak kilenc futamból állt, ráadásul az Indiana 500-as futamra nem utaztak el az európai versenyzők, végül csak az 5 legjobb eredmény számított. Brabham négy ponttal nyert a brit Tony Brooks (Ferrari) előtt.
Brabham 1960-ben megvédte világbajnoki címét
Jack Brabham zsinórban négy futamon győzött, míg az őt üldöző csapattársa Bruce McLaren csak az Argentin Nagydíjon tudott győzni, igaz két második és két harmadik helyet is szerzett.
Harmadik világbajnoki címét már saját csapatával a Brabham-Repcóval nyert meg Jack. 1966-ban zsinórban négy brit győzelem után vette vissza a trónt Brabham.
Jack az ausztrál-brit Ron Tauranac mérnökkel együtt tervezte meg a háromliteres Repco motort és a BT19, valamint BT20-as modelleket. Brabham a szezon derekán ismét megnyert zsinórba négy futamot és magabiztosan lett hamradszor is világbajnok.
Hosszú, 15 éves pályafutása végén egy dél-afrikai futamgyőzelemmel kezdte az utolsó szezonját. 1970-ben egy Brabham-Forddal nyert a Kyalami versenypályán, végül utolsó futamán Mexikóban motorhiba miatt kellett feladni a versenyt.
A háromszoros világbajnok, ausztrál legenda 2014-ben 88 évesen a reggeli elköltése után hunyt el Gold Coaston. Ő volt az utolsó tanúja és túlélője a Formula-1 legendás első évtizedének.
Új sztárok, feltörekvő versenyzők robbantak be a Forma-1 új korszakába
Mindjárt az első, a Jochen Rindt. A németországi Hessenben született versenyző osztrák licence-szel vágott bele a Forma-1-be. Rindt 1966-ben remek helyezéseinek köszönhetően a harmadik helyen végzett Brabham és Surtees mögött.
Három évvel később a konstruktőr világbajnok Lotus csapatnál kapott szerződést. Rindt az első szezonban fokozatosan lépekedett előre, majd 1969. október 5-én New York államban megnyerte az Egyesült Államok Nagydíját. Rindt a 108 körös versenyt 1:57:56.84 óra alatt teljsítette, mögötte mindössze 47 másodpercces hátránnyal ért célba Piers Courage.
Nyolc hónappal később Zandvoortban a 9. rajtpozícióból induló Courage a futam 22. körében szenvedett halálos balesetet. A totálkárosra tört De Tomaso-Ford kigyulladt és Piers Courage a lángok közt lelte halálát.
Jochen Rindt azon a tragikus futamon Jackie Stewart (March-Ford) és a belga Jacky Ickx (Ferrai) előtt győzött. 1970-ben Rindtnek ez volt az első futamgyőzelme, majd zsinórban megnyerte a következő három nagydíjat.
Franciaországban három ausztrál pilótát (Chris Amon, Brabham és Denny Hulme) utasított maga mögé, a Brit Nagydíjon ismét Brabham és Hume előtt győzött. A Hockenheimringen Jacky Ickx szorongatta meg Rindtet, a belga verenyző mindössze hét tizedmásodperc hátránnyal ért célba.
Az osztrák színekben versenyző Rindt Ausztriában megszerezte a pole pozíciót, ám a futam 21. körében motorhiba miatt feladni kényszerült a versenyt. Jochen Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában, az Olasz Nagydíj edzésén szenvedett halálos balesetet. Másnap a svájci Cley Regazzoni (Ferrari) nyerte meg a futamot. Ez volt az utolsó olyan F1-es verseny, ahol még nyílt, plexi nélküli sisakokkal álltak rajthoz a pilóták.
A szezonból még három futam volt hátra, Jacki Ickx kettőt megnyert és egyszer a negyedik helyen végzett, ám pontszámban nem tudta beérni az elhunyt pilótát.
így 1970-ben a sportág történetében először és utoljára posztumusz világbajnokot avattak Jochen Rindt személyében.
A Formula-1 első húsz éve után a második részben a következő 22 év történéseit foglaljuk össze.
Hamilton a pole pozícióban Dohában
Az idei világbajnoki sorozatban már csak három futam van hátra. A címvédő és hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte az első Forma-1-es Katari Nagydíj szombati időmérő edzését, így a vasárnapi futamon ő rajtolhat majd az élről.
A 36 éves Lewis Hamilton kiváló, 1:20.827 perces körrekorddal diadalmaskodott a kvalifikáción, négy és fél tizedmásodperccel megelőzve a világbajnoki pontversenyben élen álló Max Verstappent, a Red Bull holland versenyzőjét.
Hamiltonnak ez az idei negyedik és pályafutása 102. pole pozíciója.
A világbajnoki pontversenyben a futam előtt 14 ponttal vezet Verstappen.
Az 57 körös Katari Nagydíj vasárnap 15 órakor kezdődik.
Versenyzők:
1. Verstappen 332,5 pont
2. Hamilton 318,5
3. Bottas 203
4. Pérez 178
5. Norris 151
6. Leclerc 148
7. Sainz 139,5