sPORT

10 érdekesség a 37. Magyar Nagydíjhoz

Jelenleg is tart a Forma-1-es Magyar Nagydíj, amely lassan már négy évtizede kirobbantathatatlan az autósport királykategóriájának versenynaptárából. Az 1986-os első verseny óta számos emlékezetes eseményt élt meg a Hungaroring, és most a pálya gazdag történelmét foglaljuk össze a statisztika nyelvén, tíz pontban.

1. Összejön-e Hamilton történelmi győzelme?

Lewis Hamilton sok pályán volt már sikeres, de talán éppen a Hungaroringnek a legnagyobb specialistája. Már most rengeteg rekord fűződik a 37 esztendős szupersztár nevéhez, és ha a hétvégén győz, egy újabb lista élén szerepelne immár csakis egyedül. Persze a Mercedes jelenlegi helyzetében nem reális forgatókönyv a győzelem, de ha összejönne, az a kilencedik győzelme lenne, ami még soha senkinek nem jött össze egyetlen helyszínen. Míg Hamilton nálunk, addig a szintén hétszeres világbajnok Michael Schumacher a franciaországi Magny-Cours-ban tudott nyolc alkalommal is győzni.

 

Lewis Hamilton; Valtteri Bottas / Forrás: Buda Mendes/Getty Images

 

Az időjárás kedvezhet az esőmenőként is ismert brit klasszisnak, hogy újra feldobja a magasba (de csak óvatosan!) az első helyezettnek járó, herendi porcelánból készült trófeát, amellyel a tavalyi Szaúd-arábiai Nagydíj óta tartó nyeretlen szériáját szakíthatná meg.

 

2. Beveszi-e végre Verstappen az ő „Egri várát”?

A világbajnoki címvédő Max Verstappen nyugodtan érkezhet hazánkba, hiszen részben a Ferrari folyamatos technikai és stratégiai hibáit kihasználva már több mint 60 pont az előnye a monacói rivális Charles Leclerc-el szemben. A 24 éves holland idén több olyan pályán is győzött, ahol korábban nem sikerült, és most erre készül a Hungaroringen is.

 

Max Verstappen / Forrás: Mark Thompson/Getty Images

 

Az idei 23 helyszín közül csupán hat olyan van, ahol még nem látta meg elsőként a kockás zászlót, és ezek közül csak kettő található Európában: az egyik Monza, a másik pedig Mogyoród. 2019-ben járt a legközelebb az itteni sikerhez, de akkor egy izgalmas taktikai csatában legyőzte őt Hamilton és a Mercedes. 2020-ban is a második helyen zárta a versenyt, ha pedig most eggyel feljebb tudna lépni, akkor csapata, a Red Bull 2014 után tudná ismét megnyerni a Magyar Nagydíjat, amikor Daniel Ricciardo győzött egy igencsak változatos és izgalmas futamon.

 

3. Világbajnokok, akik sosem nyertek Magyarországon

Természetesen kivesszük a képletből azokat az egykori F1-es pilótákat, akik versenyezni sem versenyeztek soha a Hungaroringen. Viszont így is megnevezhetünk négy olyan világbajnokot (a jelenleg is aktív Verstappenen kívül), akiknek volt lehetőségük harcba szállni a győzelemért, de végül az nem jött össze.

Igaz, Keke Rosberg és Alan Jones csupán a legelső, 1986-os mogyoródi futamot teljesítette, és akkor sem már olyan autóval, amivel reálisan tudtak volna az első helyért küzdeni. Ezzel ellentétben Keke fia, Nico Rosberg összesen 11 Magyar Nagydíjon vett részt, de a dobogóra is csupán egyszer, a 2016-os világbajnoki évében ért oda, amikor második lett mercis csapattársa, Hamilton mögött. Nála is nagyobb hoppon maradt név a négyszeres világbajnok Alain Prost, aki két dobogója mellett (1987, 1988) három alkalommal nem tudta befejezni a futamot.

 

4. Akiket itt avattak bajnokká

A Magyar Nagydíj az esetek többségében nem az F1-es naptár utolsó versenyei között szerepelt, így nyilván nem volt nagy esélye egyik évben sem, hogy akár az egyéni, akár a konstruktőri pontversenyben végső győztest avathasson. Ugyanakkor így is voltak olyan egyoldalú bajnokságok, amelyek megteremtették a lehetőségét, hogy hazánkban biztosítsa be egy versenyző vagy csapata a világbajnoki címet.

 

Ayrton Senna és Nigel Mansell a Hungaroringen, 1992 / Forrás: Paul-Henri Cahier/Getty Images

 

Az első ilyen 1992-ben volt, amikor Nigel Mansellnek elég volt egy második hely is, hogy a Hungaroringen érjen fel a sportág csúcsára. Négy évvel később bajnoki istállója, a Williams vált matematikailag is biztosan csapatvilágbajnokká a ’96-os futamon, amelynek végeztével az is eldőlt, hogy akkori két pilótájuk, Damon Hill vagy az újonc Jacques Villeneuve közül kerül ki az egyéni vb-győztes (végül előbbi lett az). 2001-ben Michael Schumacher szerezte meg a  Hungaroringen a negyedik világbajnoki címét, amellyel nemcsak e tekintetben, hanem a futamgyőzelmek számában (51) is beérte Alain Prostot. Sikercsapata, a Ferrari 2002-ben és 2004-ben biztosította be nálunk a konstruktőri elsőséget.

 

5. Újdonsült győztesek

Nemcsak világbajnokokat, hanem új futamgyőzteseket is avatott a magyar pálya, olyanokat is, akik végül maguk is felülhettek a királykategória trónjára. Közéjük tartozik a ’93-ban győztes Damon Hill, valamint az a Fernando Alonso, aki bár csak 2003-ban tudott győzni a Hungaroringen, az volt 32 sikere közül a legelső, amellyel akkor minden idők legfiatalabb F1-es futamgyőztesévé vált. Ugyancsak későbbi világbajnokként Jenson Buttonnak jóval többet kellett várnia a hőn áhított első győzelemre, de végül 114. nekifutásra egy igencsak emlékezetes győzelmet aratott a 2006-os, első esős mogyoródi versenyen, amelyet a 14. helyről tudott megnyerni. Szintén részben nedves körülmények között húzta be a tavalyi futamot Esteban Ocon, aki bízik abban, hogy nem jár úgy, mint Heikki Kovalainen, akinek 2008-as itteni sikere volt nemcsak az első, hanem az utolsó is a Száguldó Cirkuszban.

 

Damon Hill, Jacques Villeneuve, Johnny Herbert, 1997 / Forrás: Mark Thompson/Getty Images

 

 

6. A finn-magyar rokonság hungaroringi manifesztálódása

Ha már megemlítettük Kovalainen-t, mindenképp érdemes kiemelni, hogy több finn kiválóságnak is szép eredmények kötődnek a Magyar Nagydíjhoz, melyek nyilván széles mosolyt csaltak a minden évben népes finn nézősereg arcaira. Bár közülük Mika Häkkinen tudott kétszer is győzni a Hungaroringen (1999, 2000), talán még inkább figyelemre méltó Kimi Räikkönen nyolc dobogós helyezése, amiket 2003-tól egészen 2018-ig gyűjtött hazánkban, köztük a 2005-ös győzelmet. 2017-ben ráadásul két finn pilóta is ott volt a dobogón, ugyanis a második Räikkönen mögött Valtteri Bottas futott be harmadikként.

 

Michael Schumacher, Bernie Eccleston, Mika Häkkinen, Hungaroring, 2000 / Forrás: Oliver Multhaup/picture alliance via Getty Images

 

7. A McLaren a legsikeresebb

Häkkinen és Räikkönen is egyaránt a McLaren versenyzőjeként tudott győzni a mogyoródi pályán, de rajtuk kívül további nyolc első hely fűződik még a wokingi csapathoz leginkább Ayrton Sennának és Lewis Hamiltonnak köszönhetően, így pedig összesen 11 győzelemmel ők a legsikeresebb csapat a Magyar Nagydíj történetében (második helyen a Ferrari és a Williams 7-7 elsőséggel). Ugyanakkor tíz éve nem nyertek már a Hungaroringen, és esélyes, hogy nem idén szakad meg ez a nyeretlen szériájuk.

 

8. A 37. vagy a 38.?

Hivatalosan a 37. Magyar Nagydíjat rendezik 2022-ben, ugyanakkor bizonyos értelemben ez már a 38. lesz, ugyanis

még 1936-ban sor került egy „0. Nagydíjnak” nevezhető Grand Prix-versenyre a Népligetben.

A versenyt a későbbi szokással ellentétben már júniusban megtartották, és egy nagyjából 5 kilométeres aszfaltcsíkon teljesített 50 kör végén az olasz Tazio Nuvolarit intették le elsőként. Az Alfa Romeo olasz versenyzője csupán a második helyezett német Bernd Rosemeyernek nem adott kört, a mezőny egyetlen magyar indulójaként pedig Hartmann László a hetedik helyen zárt a Maserati volánja mögött.

 

 

9. A Kitaszíthatatlan Verseny

Nyugodtan lehet ezzel a jelzővel illetni a Magyar Nagydíjat, hiszen 1986 óta megszakítás nélkül minden évben rendeztünk F1-es futamot, és ezt a jelenleg naptárban lévő helyszínek közül egyedül Monza mondhatja el magáról (Monaco is csupán 2020-ban maradt ki a koronavírusjárvány következtében). A zsinórban 37. évben megtartott versennyel ráadásul már csak hét olyan helyszín van, amely több versenynek adott otthont a királykategória történetében.

 

Ayrton Senna; Hungaroring, 1989 / Forrás: Pascal Rondeau/Getty Images

 

Ami pedig a jó hír, hogy a tavalyi szerződéshosszabbítással 2037-ig biztosan ellátogat a Száguldó Cirkusz a Hungaroringre, bizonyítva azt, mekkora tradícióval bír már a mogyoródi pálya, és hogy milyen elhivatottság munkálkodik továbbra is a magyar szervezőbizottságban.

 

10. Rekord nézőszám várható

Hogy Mogyoród helye jó ideje meg sem kérdőjeleződik az F1-es naptárban, az a minden esztendőben uralkodó fantasztikus hangulatnak is nagyban köszönhető. Az utóbbi években ráadásul a szokásosnál is többen voltak jelen a nézőtéren mind vasárnap, mind az egész versenyhétvégén. A 2022-es Magyar Nagydíjra minden eddiginél több szurkoló várható, a futam napjára már április elején az összes jegy elkelt, a szervezők pedig arra számítanak, hogy megdönthetik a 2019-es rekordot, amikor a négy nap során összesen 230 ezren látogattak ki a Hungaroringre. Szóval a különleges atmoszféra ismét garantált lesz, már csak egy izgalmas verseny kell, ami már oly sokszor megadatott a mi szeretett pályánkon.

 

Forrás: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images